مروری بر مدل های مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمان های پژوهش و فناوری
آرشیو
چکیده
سازمان های پژوهش و فناوری به منظور ایفای ماموریت خود باید رقابت پذیر، مشتری گرا و هزینه اثربخش باشند که این نیازمند اتخاذ رویکردهای راهبردی در مدیریت این سازمان هاست. با افزایش شدت رقابت جهانی، سازمان های پژوهش و فناوری نیازمند تقویت مدیریت راهبردی خود به منظور تبدیل شدن به سازمان های موثر، کارآمد و هدف گرا برای توسعه فناوری و نوآوری فناورانه می باشند. در چارچوب مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری مدل های معدودی برای مدیریت راهبردی سازمان های پژوهش و فناوری توسعه یافته است که هریک از آنها ویژگی ها و رویکرد خاص خود را دارد. این مقاله به بررسی مدل های مختلف توسعه یافته برای مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری در سازمان های پژوهش و فناوری می پردازد و در نهایت پس از جمع بندی، به چند توصیه مدیریتی اشاره می شود.A review of strategic Management of Research and Technology Models in Research and Technology Organizations (RTOs)
Research and Technology Organizations (RTOs) should be competitive, customer oriented and cost-effective, which require adopting strategic approach in the management of these organizations in order to carry out their mission. By increasing the global competition, RTOs need to strengthen their strategic management in order to become effective, efficient and goal directed organizations for technology development and technological innovation. A few models have been developed in the framework of strategic management of RTOs, each of them has its specific approach and characteristics. In this article, different developed models in this respect are studied, and finally a few managerial suggestions are pointed out.