آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می باشد. در مناطق مختلف جهان، روش های گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی بکار می رود. ایجاد فن بازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت دستیابی به هدف فوق الذکر محسوب می شود. در ایران مبادله و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری (شامل نخبگان، دانشگاه ها، مراکز تحقیق، توسعه و ...) و متقاضیان فناوری (مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایه گذاران و ... ) شده است. در مقاله حاضر، پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری و معرفی اجمالی برخی از فن بازارها در اروپا و آسیا، همچنین با استفاده از مصاحبه و مطالعه میدانی از بین کارشناسان فن بازار و حیطه های مرتبط و آشنا با آن(مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینه های تخصصی فناوری، صندوق های حمایت های مالی و ...) در جهت ارائه مدل پیشنهادی فن بازار در سطح ملی در ایران، تلاش شده است. در واقع این مقاله در پی ارائه و تشریح ماموریت و اهداف بخش های مختلف، مالکیت، فرایند داخلی و ارتباطات فن بازار سطح ملی در ایران و همچنین پیش نیازهای ایجاد فن بازار می باشد. پر واضح است که دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها و زیرساخت های اولیه، مسئولین مربوطه را در جهت برنامه ریزی هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد.

Proposed pattern design of market technology (the technology center of exchange and transaction) in national level

Nowadays, technology is considered as one of the most important factors of economic and industrial development of the countries undoubtedly. In facilitating the transfer and exchange of the technology in local, national, regional, and international levels, various methods are used in different parts of the world. As a center and reference of technology exchanges, the initiation of market technology is accounted as one of the advanced and new mechanism towards the mentioned object. In Iran, there is no cohesive and intentional discipline and structure in technology exchange and transfer; this brings about many problems for technology suppliers (including elites, universities, R&D centers,…) and technology demand ant (such as governments, various industries specially small and medium enterprises, investors and,..). In this article, having studied the discussion of the technology exchanges discussion and presented briefly some market technologies in Europe and Asia, a market technology pattern is proposed in national level for Iran by using field study and interviewing with market technology experts and the related areas (such as technology rights, technology evaluation and marketing, professional backgrounds of technology, supporting funds And, etc…). This article, in fact, presents and describes the mission and objects of the different sectors, ownership, internal process and market technology communications, and also the prerequisites of initiating market technology in national level in Iran. Needless to say, using the other countries experiences and paying attention to prerequisites and primary infrastructures will help those in charge of planning, more suitably and comprehensively

تبلیغات