آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

هدف پژوهش طراحی مدل یادگیری کارآفرینانه مبتنی بر تجارب شکست کارآفرینان برتر ایران می باشد. روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی- متوالی، روش پدیدارشناختی و هدف کاربردی- توسعه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی مدیریت کارآفرینی بودند. در این پژوهش با بهره گیری از روش با نمونه گیری نظری هدفمند، تعداد 24 مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارآفرینان و اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت کارآفرینی صورت پذیرفت. در بخش کمی نیز با نمونه گیری به حد کفایت نرم افزار تعداد صد کارآفرین و دانشجوی فعال در کارآفرینی به پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده های کیفی تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری جهت کدگذاری های باز، محوری و انتخابی مقوله های پژوهش در هفت سازه پژوهش و تحلیل کمّی آن با نرم افزار آماریSmartpls انجام شد. بر اساس نتایج، الگوی یادگیری کارآفرینانه مبتنی بر تجارب شکست کارآفرینان برتر ایران شامل هفت سازه تجربه های کارآفرینان، زمینه اثرگذار، موانع، انگیزاننده ها، توانمندسازها، جذابیت ها و پیامدها بود. در نتایج کمّی وجود رابطه بین مقوله ها و سازه های مدل و کیفیت اندازه اثر مقوله های هر سازه، بالاتر از متوسط و قوی ارزیابی شد. برازش مدل پژوهش، مناسب و قوی (653.0=GOF ) بود. رابطه بین سازه های مدل پژوهش مثبت و معنا دار (58.2 ≤ T) در سطح اطمینان 99 درصد تأیید شد. در نهایت، به مدیران و کارآفرینان نوپای ایران پیشنهاد می گردد که با پیاده سازی برنامه های عملیاتی مناسب، جهت بکارگیری مدل این پژوهش، با اصلاح برخی فرآیندهای بازدارنده، سعی در افزایش هر چه بهتر و بیشتر پیامدهای مذکور استفاده از تجارب شکست کارآفرینان برتر ایران در یادگیری کارآفرینانه کوشا باشند.

Designing an Entrepreneurial learning pattern based on the Failure experiences of Iran's Superior entrepreneurs

The purpose of this research is to design an Entrepreneurial learning pattern based on the Failure experiences of Iran's Superior entrepreneurs. The research method was mixed with exploratory-sequential design, phenomenological method and applied-developmental goal. The statistical population of the study included elites and academic experts in entrepreneurship management. In this study, using semi-structured purposive sampling method, 24 semi-structured interviews conducted with entrepreneurs and university professors in the field of entrepreneurship management. In the quantitative section, by sampling the software sufficiently, one hundred entrepreneurs and students active in entrepreneurship answered the researcher-made questionnaire extracted from the qualitative section. Qualitative data analysis to achieve saturation and theoretical consensus for open, axial and selective coding of research categories in seven research constructs and its quantitative analysis performed with Smart pls statistical software. Based on the results, the entrepreneurial learning model based on the failure experiences of Iran's top entrepreneurs included seven constructs of entrepreneurial experiences, influential context, barriers, motivators, enablers, attractions and consequences. In the quantitative results, the relationship between the categories and structures of the model and the quality of the effect size of the categories of each structure evaluated as above average and strong. The fit of the research model was appropriate and robust (GOF = 653.0). The relationship between positive and significant research model constructs (T 58 58.2) confirmed at 99% confidence level. Finally, managers and young entrepreneurs in Iran are advised to implement appropriate operational plans to apply the model of this research, by modifying some deterrent processes, to try to increase the above-mentioned consequences and use the failure experiences of Iran's top entrepreneurs in Be diligent in entrepreneurial learning.

تبلیغات