آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای توسعه صنعت بانکداری انجام شد. روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته اجرا شده است؛ بدین صورت که ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد، الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی طراحی شده و در رویکرد کمّی، آزمون مدل انجام شده است. داده های بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15نفر از خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی کشور، در سطح بانک های دولتی و خصوصی جمع آوری شدند. در بخش کمّی نیز از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد؛ بدین صورت که پس از انتخاب کردن مناطق 1 و 4 شهر تهران، پرسش نامه ای که بر اساس الگوی طراحی شده تنظیم شده بود، به طور تصادفی بین 248 نفر از مدیران و کارمندان شعب و سرپرستی بانک ملت در این دو منطقه توزیع و جمع آوری شد. روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه، کدگذاری های حقیقی و نظری و استفاده از رویکرد گلیزری بود. در بخش کمّی نیز، از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده شد. یافته ها: یافته های بخش کیفی، به طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری بر مبنای دیدگاه خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی منجر شد و پس از تأیید روایی و پایایی آن، فرضیه های بخش کمّی تدوین شدند. آزمون فرضیه ها اعتبار مدل را تأیید کرد. نتیجه گیری: تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری، پنج بُعد را دربرمی گیرد که عبارت است از: ابعاد اقتصادی، سیاسی قانونی، فرهنگی اخلاقی اجتماعی، بشردوستانه و عوامل فناوری. افزون بر این، نتایج بخش کمّی حاکی از آن بود که این پنج بُعد مسئولیت اجتماعی شرکتی در بانک ملت معنادار است.

Designing a Model of Corporate Social Responsibility to Assist the Development of the Iranian Banking Industry

Objective The present research seeks to design a model of corporate social responsibility (CSR) and help with the development of the Iranian banking industry. Methodology This is a mixed methods study and combines elements of both quantitative and qualitative research. The model of corporate social responsibility was designed using the qualitative approach and the model was tested by the quantitative approach afterward. In the qualitative section, the data was collected by conducting semi-structured interviews with 15 academics and experts from Iran’s public and private banks. In the quantitative part and through random cluster sampling, districts 1 and 4 of Tehran were initially selected. Next, a questionnaire was distributed randomly based on the designed pattern among 248 managers, administrators, and employees of different branches of Bank Mellat, in districts 1 and 4 of Tehran. The interviews were analyzed using real and theoretical coding and the Glaser Grounded Theory. In the quantitative part, Structural Equation Modeling (SEM) was applied and SPSS and AMOS software were used. Findings The findings of the qualitative part led to the design of a model of corporate social responsibility in the banking industry based on the views of academic experts and the banking system. After confirming the validity and reliability of the model, the hypotheses of the quantitative part were developed. Testing the hypotheses indicated the validity of the model. Conclusion Data analysis showed that corporate social responsibility in the banking industry has five dimensions: economic, political-legal, cultural-ethical-social, humanitarian, and technological. Also, the results of the quantitative part indicated that these five dimensions are of significance in Bank Mellat.

تبلیغات