هدف: بین صنایع خدماتی، صنعت گردشگری جزء آن دسته از محصولاتی است که به دلیل ماهیت درآمدزایی، از جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی برخوردار است. استراتژی هم آفرینی با تأثیرگذاری بر تولید خدمات گردشگری مطابق با ایده مشتریان، شرکت ها را به سوی تولید محصولات رقابتی نوآورانه و گردشگرها را به سوی خرید بسته های جذاب هدایت می کند. پژوهش های پیشین به طور عمده از عواملی استفاده کرده اند که بر مبنای انواع مشارکت های هم آفرینی تبیین نشده اند. روش: در مقاله پیش رو و در قالب پژوهش بنیادی، انواع مشارکت های هم آفرینانه در بازار گردشگری با روش گراندد تئوری مطالعه شده است. یافته ها: پرسش های نیمه ساختار یافته ای، برگرفته از ترکیب دو الگوی اصلی هم آفرینی و مطابق با پرسش پژوهش، مطرح شد و مصاحبه های عمیقی با دو گروه گردشگران و خبرگان در دو منطقه گردشگری جهان انجام گرفت. پاسخ دهنده ها از طریق نمونه گیری غیرتصادفی تئوریک انتخاب شدند و روی مصاحبه ها کدگذاری و تحلیل انجام شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد دو نوع مشارکت آشکار و پنهان وجود دارد که با هدف به اشتراک گذاری و آفرینش تجربه ها و دانش، مشارکت مصرف کنندگان را در فعالیت های هم آفرینی تسهیل می کنند.