در محیط های بسیار رقابتی شرکت های پخش، برخورداری از فروشندگان توانمند مزیت رقابتی ارزشمند، ارزش آفرین، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزینی برای آنها به شمار می رود. از میان عوامل گوناگون مؤثر بر عملکرد فروش، پژوهش حاضر به بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری توانمندسازی روان شناختی (احساس شایستگی، معناداری شغل، اختیار داشتن، تأثیرگذاری و اعتماد) بر عملکرد فروش فروشندگان می پردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را فروشندگان شعب تهران و شهرستان های شرکت به پخش به تعداد 900 نفر تشکیل می دهند که 270 نفر آنها به صورت تصادفی به طور نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای استاندارد است. تحلیل داده ها با کمک آزمون های آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرم افزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس. انجام شده است. نتایج نشان می دهد همه ابعاد بررسی شده توانمندسازی روان شناختی بر عملکرد فروشندگان این شرکت تأثیری معنادار و مثبت داشته اند. همچنین وضعیت موجود توانمندسازی روان شناختی و عملکرد فروش فروشندگان این شرکت مناسب بوده است.