هدف از نگارش مقاله حاضر تعیین عناصر تفکر استراتژیک در سازمانهای ایرانی و همچنین شناسایی روابط و تعاملات موجود میان عناصر مذکور است. شناسایی عناصر تفکر استراتژیک و تعیین روابط متقابل و تعاملات آنها از طریق بررسی ادبیات موضوع و نظرات خبرگان انجام شده است. نتایج با بهرهگیری از متدولوژی مدلسازی ساختاری تفسیری (Interpretive Structural Modeling) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در قالب یک مدل ارائه شده است. در این مدل عناصر تفکر استراتژیک، در چهار سطح و بر اساس میزان وابستگی و همچنین قدرت پیش برندگی آنها در ارتباط با سایر عوامل، دستهبندی شدهاند. عناصری که در سطح بالاتر قرار دارند دارای ماهیت پیرو بوده و عناصری که در سطوح پایینتر قرار دارند دارای قدرت پیش برندگی بیشتر هستند. مدل ارائه شده مبنایی جهت ارزیابی ظرفیت تفکر استراتژیک در سازمانهای ایرانی فراهم نموده و همچنین از طریق سطح بندی عواملی می تواند در تصمیمگیریهای مدیریتی در خصوص اولویت بندی اقدامات بهبود و آموزشهای سازمانی می تواند بسیار راهگشا بوده و منجر به اثربخشی بیشتر سرمایه گذاریهای ملموس و غیر ملموس سازمانها گردد.