پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات سابق)
علوم و فناوری اطلاعات زمستان 1387 شماره 2 (پیاپی56)
مقالات
حوزه های تخصصی:
نظر به اهمیت و کاربرد گسترده شبکههای بیسیم در محیطهای دانشگاهی در کشورهای پیشرفته و استفاده از آن در خدمات کتابخانهای، بهرهگیری از این فناوری در کتابخانههای دانشگاهی کشور احساس میشود. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، با هدف معرفی شبکههای بیسیم، به بررسی دیدگاه و نظرات کتابداران و اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، در بهکارگیری از این شبکهها در کتابخانههای دانشگاهی پرداخت. یافتههای تحقیق نشان داد که کتابداران تمایل زیادی به استفاده از شبکههای بیسیم در امر خدمات کتابخانهای نظیر سیاههبرداری و قفسهخوانی و دسترسی به فهرست عمومی پیوسته دارند و گستردگی پوشش وسیع شبکه در کل محیط کتابخانه را خواستار شدند. در حالیکه اعضای هیئت علمی، ضرورت استفاده بیشتر از این شبکهها در کل محیط دانشگاه و دسترسی به منابع کتابخانهای از خارج از محیط کتابخانه را خواستار شدند. درکل، با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق میتوان گفت که هر چند استفاده از شبکههای بیسیم در کتابخانهها پدیدهای تازه و نو ظهور میباشد و هنوز در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته و ناشناخته مانده است، تمایل کتابداران، پژوهشگران و اساتید به استفاده و کاربرد آن در محیطهای دانشگاهی زیاد است.
معرفتشناسی و رفتار اطلاعجویی
حوزه های تخصصی:
این پژوهش بر آن بود تا چگونگی رفتار اطلاعجویی را در جامعه مورد پژوهش (158 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه تهران) بررسی کند و رابطه آن را با باورهای معرفتشناختی دانشجویان یاد شده بیازماید. روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده گردید که یکی ساخته محقق و دیگری پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر است. نتایج حاکی از آن است بین سازماندهی دانش و قضاوت ربط اطلاعات دانشجویان در سطح 05/0 رابطه معنادار مثبت و نیز بین سازماندهی دانش و بـُعد تخصیص زمان در سطح 001/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. افزون بر این، بین بـُعد سرعت یادگیری و تأیید دانش پیشین در سطح 01/0 رابطه معنادار و منفی وجود دارد. بین سایر ابعاد باورهای معرفتشناختی و سایر ابعاد رفتار اطلاعجویی رابطهای معنادار مشاهده نگردید.
تحلیل استنادی مقالات پنج مجله علمی فارسی کتابداری و اطلاعرسانی بین سالهای 1381 تا 1385
حوزه های تخصصی:
تحلیل استنادی یکی از روشهای معتبر کتابسنجی است که به ارزیابی متون علمی بر اساس بررسی استنادهای تعلق گرفته به آن متون، میپردازد. مقاله حاضر با روش تحلیل استنادی به بررسی وضعیت استناد درمقالات پنج مجله علمی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی (کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس،فصلنامه کتاب،فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، کتابداری، اطلاعشناسی) بین سالهای 1381 تا 1385 پرداخته است. برای این منظور از بین 732 مقاله، با استفاده از فرمول مورگان 252 مورد انتخاب شد و به نسبت تعداد مقالات هر مجله، سهم هر مجله مشخص گردید. یافتهها نشانگر آن است که در 252 عنوان مقاله مورد بررسی، 2410 بار استناد شده است. در مجموع در مجلات مورد بررسی، میانگین تعداد استناد به ازای هر مقاله 56/9 مورد است. در مجلات مورد بررسی بیشترین میزان استناد با 39 درصد به مجلات اختصاص دارد و پس از آن کتابها با 59/27 درصد در مرتبه دوم قرار میگیرند و کمترین میزان استناد با 91/0 درصد مربوط به منابع مرجع است. در بین مجلات فارسی و انگلیسی بیشتر به مجلات فارسی (94/12درصد) استناد شده است. 74/81 درصد مقالات مورد بررسی تألیفی و 26/18 درصد آنها ترجمه شدهاند. در مجموع 50 مورد خوداستنادی در استنادها وجود داشت که 07/2 درصد کل استنادها را به خود اختصاص میدادند. نویسندگان به 10 مجله فارسی و لاتین توجه بیشتری داشتهاند که در صدرآنها فصلنامه کتاب قرار دارد. آقای عباس حری با 27 مورد استناد پراستنادترین نویسنده و آقای اسدالله آزاد با 8 مورد استناد، پراستنادترین مترجم شناخته شدند.
یازسنجی اطلاعاتی دانشجویان دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی و نقش کتابخانه در تأمین آن نیازها
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر به مطالعة نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشکدة حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی پرداخته است. در این پژوهش، تعداد 490 پرسشنامه در بین جامعة آماری توزیع شده و دادههای آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که از بین منابع رسمی کسب اطلاعات به ترتیب، کتاب، پایاننامه، نشریات تخصصی و گزارشهای تحقیقی بیشترین میزان استفاده را دارند. از طرف دیگر میزان استفاده از منابع مهمی چون چکیده نامهها و نمایه نامهها در حد بسیار پایینی است. از بـُعد استفاده از منابع الکترونیکی نیز، دادهها نشان میدهند که استفاده از اینترنت درصد بیشتری را به خود اختصاص میدهد، اما در میان استفادههای مختلف از اینترنت، شبکههای علمی چون «رزنت» و «دانشیار» که دارای پایگاههای اطلاعاتی علمی و تخصصی هستند، بسیار اندک مورد استفاده قرار میگیرند. در پایان نتایج پژوهش مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و پیشنهاداتی ارائه شده است.
لزوم بهکارگیری مدیریت دانش در افزایش سطح کیفی فعالیتهای سازمانهای نوین
حوزه های تخصصی:
این مقاله بر آن است تا به نقش مدیریت دانش در سازمانها، بهویژه کتابخانهها، و تأثیر آن در بهبود روند کاری آنها بپردازد. هدف اصلی از مدیریت دانش در یک سازمان تبدیل دانش ضمنی کارکنان، بهعنوان منبعی مهم در تصمیمگیری و اقدام عملی، به دانش صریح و مدون برای رسیدن به اهداف آن است. به هر میزان که میان تواناییها، درک، قوه شناخت و اطلاعات انسان ارتباط نزدیکتری برقرار شود، میتوان به تولید دانش اثربخشتر و کاربردیتر امیدوار بود. امروزه سازمانها نباید تنها منبع مالی را سرمایههای خود بدانند بلکه دانش کارکنان یک سازمان، از مهمترین سرمایههای آن بهشمار میآید که انتظار میرود مدیریت یک سازمان بهنحو شایسته و مطلوبی در این زمینه سرمایهگذاری کند.
مجلههای دسترسی آزاد با نگاهی به مجلهها
حوزه های تخصصی:
مجلهها به دلیل تنوع و اشاعة سریع اطلاعات، در مقایسه با دیگر محملهای اطلاعاتی، مخاطبان بیشتری دارند. اما امروزه پیدایش فناوریهای نوین اطلاعاتی، مانند اینترنت و وب بر جذابیت و رونق مجلهها، بهویژه مجلههای دسترسی آزاد افزوده است. از این رو مقاله حاضر در نظر دارد ابتدا به جنبش دسترسی آزاد، که زمینهساز ظهور مجلههای دسترسی آزاد بوده، بپردازد. سپس ضمن معرفی شیوههای دسترسی آزاد، ویژگیها و تعاریف این نوع از مجلهها را ارائه نماید. در ادامه تقسیمبندی مجلههای دسترسی آزاد همراه با مزایای آنها آمده است. راههای تأمین هزینـه و راهنمای مجلههای دسترسی آزاد از دیگر مواردی است که در مقالة حاضر بدان پرداخته خواهد شد. در نهایت، مجلههای دسترسی آزاد موجود در ISI و مجلههای دسترسی آزاد در 20 کشور برتر تولیدکنندة علم ارائه شده است.
مسیریاب کتابخانههای آموزشگاهی
حوزه های تخصصی:
یکی از پایگاههای مهم ارائة خدمات مرجع، کتابخانه های آموزشگاهی هستند. مجموعه مهارت های لازم برای استفاده از منابع اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی نامیده شده است. وقتی دربارة سواد اطلاعاتی و راه های ارتقای آن صحبت می کنیم نخستین مسأله ای که بهذهن می رسد کلاس درس است، زیرا پایه و اساس مهارت آموزی هر فرد از مدرسه آغاز می شود. مسیریاب ها از دهة 1970 توسط کتابخانه ها و کتابداران برای هدایت کاربران بهمنابع مورد نیاز و پاسخ بهپرسشهای پژوهشی آنها، استفاده شدند. مسیریاب، از این نظر که بهاجبار شامل فهرست کاملی از منابع موجود مربوط بهیک مبحث نمیشود با کتابشناسی متفاوت است با وجود این، منابع پایة کافی جهت جستجو را در اختیار کاربران قرار میدهد. امروزه بهطور معمول، در مدارس مسیریاب ها توسط کتابدار- معلم و با همکاری معلمان جهت کمک بهدانشآموزان برای جستجو در زمینة تکالیف تعیین شده تهیه میشوند. در این مقاله، تعریف مسیریاب، ایجاد مسیریاب در مدارس، انواع، ویژگی ها و عناصر مسیریاب و نحوة طراحی آن برای کودکان و نوجوانان ذکر شده است.
کتابخانههای به هم پیوسته و نوآور
حوزه های تخصصی:
این مقاله گسترشهای فراوان فناوری و عملیاتی، که موجب اتصال و وابستگی بیشتر کتابخانهها به یکدیگر میشود را، مورد توجه قرار میدهد. همچنین خدمات پیوسته یکپارچه [1] نوین و اهمیت فزاینده استانداردهای رسمی و غیر رسمی را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله همچنین در مورد خدمات جهانی متمرکز وب مورد بحث و بررسی صورت میپذیرد. روابط میان شرکتهای صنعت اطلاعات و کتابخانهها و همچنین خدمات مرجع مجازی و طرحهای رقومیسازی وسیع مورد کند و کاو قرار میگیرد. این مقاله چنین نتیجهگیری میکند که همکاری نزدیک کتابخانهها را قادر میسازد تا خدمات خود را به سطوح جدید ببرند. این همکاریها کلید نوآوریهای مستمر برای این خدمات به شمار میروند.