پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات سابق)
علوم و فناوری اطلاعات پاییز 1387 شماره 1 (پیاپی55)
مقالات
حوزه های تخصصی:
در این پژوهش، تواناییها و مهارتهای دانشجویان دکتری و کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات تهران) مورد پیمایش قرار گرفته است. مهارتهای هر دو گروه دانشجویان در جستجوی اینترنتی، طراحی پرسوجو، فنون کاوش و ارزیابی اطلاعات خوب و مؤثر است. آنها جستجوهای مناسبی در وب انجام میدهند و از راهبردهای جستجوی متفاوتی در کاوش اطلاعات بهره میگیرند. روش این پژوهش پیمایشی است و دانشجویان در استفاده از وب، بیشتر از موتورهای کاوشگر استفاده میکنند و بهرهگیری از راهنماهای موضوعی وب کمتر از دیگر روشها است.
یارزیابی تارنما(وبسایت)ها توسط کودکان و نوجوانان و کتابداران کودک و نوجوان
حوزه های تخصصی:
امروزه اینترنت با تمامی ویژگی ها و جذابیت های خود، وسعت و گستردگی روزانه و تنوع اطلاعاتی و بسیاری موارد دیگر توانسته خود را به عنوان معتبرترین و روزآمدترین منبع اطلاعاتی در دسترس همگان قرار دهد. آگاهی و توجه به این نکته که هر کسی می تواند بدون هیچگونه بازنگری و کنترلی به انتشار هرگونه مطلبی در این شبکة عظیم بپردازد، می تواند هشدار و تذکر کوچکی در نحوة استفاده و یافتن اطلاعات معتبر از اینترنت باشد. خوشبختانه برای این کار ابزارها، معیارها و سیاهه های متفاوتی برای گروه های سنی و افراد مختلف تهیه شده است. یکی از این گروه ها کودکان و نوجوانان هستند که مقید کردن آنها به مطالعة کتاب و دیگر محمل های سنتی در عصر اطلاعات و ارتباطات، منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین در این پژوهش ابتدا اهمیت آشنایی با روشها و ابزارهای متعدد ارزیابی صفحات وب بیان شده و سپس ابزاری برای آموزش نحوة ارزیابی تارنما ها به کودکان و نوجوانان، معرفی شده و در نهایت کتابداران را با معیارهای گزینش مناسب ترین تارنما ها برای این گروه سنی آشنا می نماید.
بررسی و تحلیل محتوای پایاننامههای جهانگردی در ایران
حوزه های تخصصی:
جهانگردی به مثابه رشتهای علمی، دارای سابقة کوتاه دانشگاهی درایران میباشد. کارکرد دانشگاهها در زمینة جهانگردی به دو بخش مشخص آموزشی (تربیت نیروی ماهر و متخصص) و پژوهشی (انجام طرحهای تحقیقاتی و انجام پایاننامه) بخشپذیر است. اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاهها، محققان را بر آن میدارد تا به بررسی و تحلیل محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی درحوزة جهانگردی بپردازند. هدف اساسی مقالة حاضر، بررسی گرایشهای پژوهشی درتحقیقات جهانگردی ایران است که به تحلیل محتوای 155 پایاننامة تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی ایران طی سالهای 85-1344خواهد پرداخت. دادههای پژوهش با مراجعه به پایگاه اینترنتی پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) استخراج و جمعآوری گردیده است. جهت تجزیه و تحلیلهای آماری از برنامة «Spss» در محیط ویندوز و روشهای آماری شامل تحلیل توصیفی (یک متغیره و دو متغیره) استفاده گردید. متغیرهای مستقل پژوهش شامل جنس، تعداد صفحات، رشتة تحصیلی، نوع دانشگاه و زمان دفاع از پایاننامه میباشند. گرایشهای پژوهشی جهانگردی به عنوان متغیر وابسته درنظر بوده که درقالب 22 موضوع فرعی و 11 گرایش (موضوع) اصلی طبقهبندی شدهاند. نتایج نهایی پژوهش بیانگر آن است که بیشترین گرایشهای پژوهشی در تحقیقات جهانگردی در ایران، به چهار موضوع اختصاص داشته است: مجموعه و مجتمعهای جهانگردی، توسعة جهانگردی، ابعاد و اثرات اقتصادی جهانگردی و برنامهریزی جهانگردی. کمترین و بیشترین تحقیقات جهانگردی درایران، به ترتیب مربوط به دوران دفاع مقدس (2درصد) و سالهای 1376 تاکنون میباشد (67درصد).
کتابهای الکترونیکی از دیدگاه متخصصان اطلاعرسانی شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر تهران
حوزه های تخصصی:
کتابخانههای دانشگاهی به دلیل نیاز فزاینده به منابع اطلاعاتی روزآمد با مسألة فراهمآوری، سازماندهی، دسترس پذیر نمودن منابع (اعم از چاپی و الکترونیکی) مواجه هستند. از این رو پژوهش دربارة فواید و مشکلات فراهمآوری منابع الکترونیکی و همچنین بررسی ویژگیها و کاستیهای کتابهای الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه است. نمونة آماری مورد مطالعه، متشکل از 60 نفر کتابدار دانشگاهی شاغل در شش دانشگاه شهر تهران است. بر اساس نتایج این پژوهش، درنظر کتابداران، قابلیت چند رسانهای مهمترین عامل در افزایش تمایل کاربران و اشغال فضای کم به ویژه برای کتابهای چند جلدی و مرجع، آسانی انتخاب، امانت کتاب به صورت همزمان و غیره به ترتیب از مهمترین عوامل تمایل کتابداران نسبت به کتابهای الکترونیکی است. یافتهها نشان میدهند، مشکلات سختافزاری و نرمافزاری، نبود فهرست همگانی در زمینة کتابهای الکترونیکی، پایین بودن سطح آشنایی کاربران، نفوذگرهای موجود و عواملی نظیر خستگی چشم هنگام مطالعه این کتابها و غیره از جمله مشکلات مربوط به این کتابها در نظر کتابداران دانشگاهی مورد مطالعه است.
کاربرد فراگیری الکترونیکی در سازمان
حوزه های تخصصی:
پدیدة فراگیری الکترونیکی، بهعنوان یکی از جنبههای کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها، دارای ویژگیهایی است که توجه سازمانها را به خود جلب کرده است. ویژگیهای برجستة فراگیری الکترونیکی به سازمانها کمک میکند تا با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، جریان تغییرات در سازمان را به سمت مورد نظر هدایت کرده و گونهای آموزش مستمر را در سازمان پدید آورند. این مقاله، با تشریح ویژگیهای فراگیری الکترونیکی، کاربرد فراگیری الکترونیکی در سازمانها و جایگاه آن در خطمشیهای سازمان، چالشهای پیش روی استفاده از فراگیری الکترونیکی در سازمان را مورد بررسی قرار میدهد.
نگرشی بر درگاههای فراگیری الکترونیکی
حوزه های تخصصی:
درگاهها، که عمری به قدمت تقریبی ده سال دارند، در تمامی حوزههای خدمات الکترونیکی گسترش یافتهاند که فراگیری الکترونیکی نیز یکی از این خدمات است. این درگاهها با قابلیتهای اطلاعاتی و ارتباطی کارآمدی که دارند، توانایی جامة عمل پوشانیدن به مفاهیم نوین فراگیری چون سازندهگرایی، فراگیری فعال و مشارکتی را دارا هستند. در این مقاله سعی میشود آخرین تجارب، نظریات و مفاهیم در باب درگاههای آموزش الکترونیکی مطرح و نکات و مراحلی که باید در طراحی چنین درگاههایی مورد توجه واقع شوند بیان و وضعیت ایران و جهان در این زمینه بررسی شود.
مهندسی معکوس در کتابداری و اطلاع رسانی
حوزه های تخصصی:
برای تولید یک محصول جدید، دو شیوة اصلی وجود دارد که عبارتند از: مهندسی مستقیم و مهندسی معکوس. در مهندسی مستقیم هدف، تولید محصولی است که نیاز به آن احساس می شود و هیچ طرح از قبل آمادهای از آن محصول وجود ندارد و باید تمامی فرآیندهای تولید از پایه آغاز شوند. در مهندسی معکوس هدف، تولید محصولی جدید با استفاده از محصولی است که پیش از آن تولید شده است. تفاوت مهندسی معکوس با نسخه برداری از محصولات در این است که در مهندسی معکوس، محصولی جدید تولید می شود و تنها از محصول اولیه به عنوان الگو و برای صرفه جویی در سرمایه ها (اعم از مالی، زمانی و نیروی انسانی) و زمان استفاده می شود. بر اساس آموزه های تفکر استعاری، استفاده از روش های آزمایش شدة حوزه ای از علوم برای رفع مشکلات حوزه های دیگر، شیوه ای مرسوم و معقول است که باعث صرفه جویی و افزایش بهره وری می شود. در کتابداری و اطلاع رسانی با بسیاری از مسائل سروکار داریم که به مدد راهکارهای پاسخ گرفته در حوزه های دیگر مانند راهکارهای مهندسی معکوس، ارائة راه حل های جدید و مناسب برای آنها امکان پذیر خواهد شد. در این نوشته، ضمن معرفی و تبیین مهندسی معکوس، به برخی مصادیق و کاربردهای آن در فعالیت های کتابداری و اطلاع رسانی اشاره شده است. کاربردهای مهندسی معکوس در سازماندهی اطلاعات، خدمات مرجع، نرم افزارهای رایانه ای، پایگاه های اطلاعاتی و مطالعات رفتار اطلاع یابی توضیح داده شده و مزایای استفاده از آن نیز تبیین شده است. بهکارگیری مهندسی معکوس در فعالیت های کتابداری و اطلاع رسانی، به علت استفادة ایده های نابِی که از پیش خلق شده و ترکیب و تلفیق آنها، باعث صرفه جویی فراوان در وقت و سرمایه ها شده و طرح های خلاقانة نوینی را پدید می آورد که نتیجة آن خدمات بهتر و رضایت استفاده کنندگان از خدمات خواهد بود.
مکان یابی کتابخانه های عمومی کشور
حوزه های تخصصی:
در نوشته حاضر، در چهار بخشِ در ظاهر مجزا، اما به هم مرتبط، موضوعات زیر دستمایه کار نویسنده قرار گرفته است: در بخش نخست، ضمن مکان یابی کتابخانههای عمومی از طریق سامانه اطلاعات جغرافتبیین ضرورت پرداختن به موضوع مکان یابی کتابخانه های عمومی کشور از سوی کتابداران، نقش آنان در فرآیند توزیع جغرافیایی کتابخانه های عمومی کشور تشریح گردیده است. در بخش بعد، مهم ترین عناصر و مؤلفه های مکان یابی کتابخانه های عمومی، مندرج در دستنامه مؤسسه معماران آمریکا، پس از هنجاریابی و تطابق با ویژگی های کتابخانه های عمومی ایران، معرفی شده است. در ادامه، ضمن ارائه تعریفی از سامانه اطلاعات جغرافیایی، اجزای تشکیل دهنده این فناوری رایانه محور تبیین گردیده است و در نهایت، مقاله با تعیین مراحل یایی خاتمه می یابد.