پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش

پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش

پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم اسفند 1401 شماره 57

مقالات

۱.

استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت حدود دوستی در این فضا در دوران پساکرونا

تعداد بازدید : 665 تعداد دانلود : 203
استفاده افراطی دانش آموزان از فضای مجازی به بهانه آموزش مجازی در دوران کرونا سبب شد که در دوران پساکرونا نیز این استفاده افراطی ادامه داشته باشد. این مسئله در حالی است که دانش آموزان ایرانی تا قبل از شیوع ویروس کرونا به هیچ عنوان آموزش های لازم جهت استفاده صحیح از فضای مجازی را در مدارس دریافت نکرده بودند، بنابراین پژوهش حاضر با با هدف آموزش و ترغیب دانش آموزان به استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت حدود دوستی در استفاده از فضای مجازی در دوران پساکرونا اجرا شده است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع اقدام پژوهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان شهرستان زاهدان بود که از این میان تعداد 31 نفر دانش آموز پایه ششم آموزشگاه هاجر به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز اقدام پژوهی از 1- نظرسنجی از والدین دانش آموزان در مورد چگونگی استفاده دانش آموزان از فضای مجازی 2- مشاهده رفتار دانش آموزان در شبکه شاد 2- نظرسنجی از والدین در مورد میزان استفاده دانش آموزان از فضای مجازی 4- مصاحبه با کادر آموزشی و 5- پیشینه پژوهش و منابع موجود استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده با کمک متخصصان و کارشناسان، 3 اقدام راهبردی و 36 زیرمؤلفه متناسب با اطلاعات بدست آمده، طراحی و برای دانش آموزان پایه ششم آموزشگاه هاجر به اجرا درآوردیم. پس از 52 روز از اجرای راهکارهای اجرا شده، نتایج شواهد 2 و مقایسه آن با شواهد 1 نشان داد که راهکارها و آموزش های ارائه شده کاملاً اثرگذار بوده است و این آموزش ها باعث استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت حد و حدود دوستی توسط دانش آموزان پایه ششم آموزشگاه هاجر شده است.
۲.

میزان اثربخشی مدیریت کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

تعداد بازدید : 206 تعداد دانلود : 573
یکی از مسأله های مورد توجه معلمان با تجربه و معلمان جدید مدیریت کلاس می باشد. زمانی آموزش اثر بخش می باشد که معلم، مدیریت کلاس را به خوبی انجام دهد و این آموزش اثر بخش باعث پیشرفت دانش آموزان در زمینه های مختلف می شود.هدف از نگارش این مقاله بررسی مدیریت کلاس و میزان اثر بخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد.یک معلم در فرآیند آموزش می تواند با مدیریت کلاس صحیح سطح علمی دانش آموزان را تغییر دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها شود ولی لازمه این اتفاق شناسایی مشکلات و راهکار های مدیریت کلاس می باشد تا باتوجه به چالش های هر کلاس با تبحر خاص مسائل را حل کند. بنابراین در این مقاله که برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده و با بررسی کتب و مقالات مرتبط، این مقاله نوشته شده است. اهمیت و ضرروت مدیریت کلاس ، اهداف مدیریت کلاس، عوامل مؤثر بر مدیریت کلاس ، موانع و مشکلات مدیریت کلاس ، مهارت های مدیریت کلاس ، راهبردهای مدیریت کلاسی، پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان جمع بندی، بحث و تجزیه و تحلیل شده است.نتیجه این مقاله نشان می دهد که مدیریت کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم دارد.
۳.

بررسی اعتیاد دانش آموزان و راهکارهای مقابله با آن

تعداد بازدید : 759 تعداد دانلود : 877
هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتیاد دانش آموزان و راهکارهای مقابله با آن است.این مقاله به روش مروری توصیفی است که برای گردآوری مطالب و اطلاعات آن به منابع مکتوب مرتبط با موضوع مراجع گردیده است. مسئله اعتیاد در بین نوجوانان و دانش آموزان یکی از چالش هایی است که در حال حاضر وجود دارد. اعتیاد با توجه به آسیب هایی که برای نوجوانان می تواند داشته باشد باید از آن پیشگیری و درصورت مبتلا شدن باید آن را کنترل کرد. بخشی از آسیب های اعتیاد میتواند در تحصیل دانش آموزان اثرات ناگواری بگذارد که معلمان و مدیران مدارس برای جلوگیری از آن باید راهکارهایی را بیاندیشند که در این مقاله ما راهکارهایی برای جلوگیری از اعتیاد دانش آموزان و راه هایی برای پیش گیری از آن پرداخته ایم همچنین تلاش کرده ایم تا اعتیاد را شفاف سازی و اثرات بدی که می تواند در زندگی فرد معتاد داشته باشد را گفته ایم و از آنجایی که یک سری عوامل در اعتیاد دانش آموزان تأثیر گزار است و با شناخت آنها می توان بهتر با این مسئله برخورد کرد را در مقاله مورد بررسی قرار داده ایم.
۴.

چگونه می توانم خطر اقدام به خودکشی دانش آموزان دوره متوسطه اول فردوسی ایلود بستک را کاهش دهم

تعداد بازدید : 509 تعداد دانلود : 49
من مشاور دبیرستان ایلود دوره متوسطه اول در یکی از روستاهای استان هرمزگان هستم . در دوران دبیرستان که دانش آموز در حال گذر از دوران کودکی به نوجوانی می باشند که بحران های دوران بلوغ خود را نمایان می کند و در این دوران اغلب نوجوانان روابط نزدیکی با والدین و سایر افراد خانواده ندارند و معمولاً دخترها در این سن بسیار احساساتی بوده و به سرعت وابسته جنس مخالف می شوند و وابستگی و اصطلاحا این عشق های زود هنگام در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای آنان بوجود می آورد که گاهی منجر به فرار از خانه یا خودکشی می گردد. در این بررسی تجربه ای از حل مشکل دختری که فرد مورد علاقه اش در تصادف رانندگی جان باخته و دچار ضربه شدید روحی شده است و قصد خودکشی داشته، مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. که با ایجاد ارتباط بین مشاور و مراجع و برانگیختن احساسات مذهبی و مسئولیت نسبت به زندگی و بهبود روابط بستگان با مراجع توانستم امید به زندگی را در وی افزایش داده و او را به شرایط عادی بازگردانم.
۵.

تاثیر انگیزه و انگیزش بر یادگیری دانش آموزان

نویسنده:
تعداد بازدید : 314 تعداد دانلود : 572
آنچه که در رشد و روند آموزشی تأثیر گذار است و تأثیر بسیاری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد مبحث انگیزه است که می بایست تقویت شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انگیزه و انگیزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. این مقاله به روش کیفی انجام شده است که برای گردآوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و معتبر در این زمینه مراجعه شد که پس از بررسی دقیق این منابع و طبقه بندی به یک نتیجه کلی در این زمینه دست یافتیم. در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی از مهم ترین شاخص های توفیق فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شودانگیزش و انگیزه تاثیر به سزایی در تلاش دانش آموزان دارد و افزایش هر چه بیشتر انگیزه در دانش آموزان باعث تأثیر گذاری در روند آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.
۶.

تاثیر اختلافات خانوادگی و خانواده در افت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تعداد بازدید : 914 تعداد دانلود : 665
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اختلافات خانوادگی در افت تحصیلی و نقشی که خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند است. این پژوهش به روش مروری - توصیفی انجام شده که برای گردآوری اطلاعات آن به منابع مکتوب و معتبر در این زمینه مراجعه شده است. بدون تردید بیشتر پدر و مادران به تحصیل و پیشرفت فرزندان خود توجه نشان داده و به آن علاقه مندند و در فراهم ساختن محیط و شرایطی خوب از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. محیط خانواده بسیاری از مسائل را به فرزندان می آموزد، نحوه رابطه والدین با یکدیگر اثر مستقیم و مهمی بر روی فرزندان می گذارد برای همین نمی توان از تأثیری که والدین در پیشرفت و رشد فرزندان شان دارد چشم پوشی کرد والدین باید بتوانند محیطی به دور از هیچ گونه تنش و اختلافی به وجود بیاورند،چنین محیط هایی میتواند باعث رشد مناسب،شکوفایی در فرزندان شود. در این مقاله به تعاریفی از خانواده ، تاثیری که شرایط خانواده بر فرزندان می گذارد و تاثیری که مسائل عاطفی در پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد و... پرداخته ایم.
۷.

بررسی تاثیر تیپ های شخصیتی معلمان در مدیریت استرس دانش آموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401- 1400

تعداد بازدید : 501 تعداد دانلود : 131
این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تیپ های شخصیتی معلمان در مدریت استرس دانش آموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400» انجام شده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن معلمان و دانش آموزان مداس شهرستان سقز می باشد که تعداد 301 نفر معلم و 346 نفر دانش آموزان بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای بررسی هدف تحقیق فرضیه هایی طرح گردید و برای بررسی فرضیه های پرسشنامه هایی حول محور آنها (پرسشنامه تیپ شخصیتی معلمان، پرسشنامه مدیریت استرس دانش آموزان) تهیه و تدوین و در بین نمونه آماری توزیع گشت. داده های حاصل از پرسشنامه پس از تلخیص بوسیله آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گشت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانش آموزان تاثیر مثبت و معنی داری دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸