مدل سازی تأثیر مصرف رسانه ای بر رفتار حامی محیط زیست با نقش میانجی آگاهی زیست محیطی دانشجویان علوم ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانه ای بر رفتار حامی محیط زیست با نقش میانجی آگاهی زیست محیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر به عنوان نمونه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه استاندارد مصرف رسانه ای محمودیان و همکاران (2015)، پرسش نامه آگاهی زیست محیطی سی و همکاران (2022) و پرسش نامه رفتار حامی محیط زیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسش نامه ها از روایی های صوری و محتوایی استفاده شد. داده ها از طریق روش مدل سازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. تحلیل های مدل سازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تأیید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانه ای و آگاهی زیست محیطی بر رفتار حامی محیط زیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانه ای از طریق آگاهی زیست محیطی بر رفتار حامی محیط زیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج پژوهش، یکی از روش های ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش برای رفتار حامی محیط زیست، بهبود و ارتقای آگاهی زیست محیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانه های اجتماعی و ملی است.Modeling the Effect of Media Consumption on Pro-Environmental Behavior with the Mediating Role of Environmental Awareness of Sports Science Students
The present study aimed to explore the impact of media consumption on pro-environmental behavior, with a focus on the mediating role of environmental awareness among sports science students in Sistan and Baluchestan province. The research method employed was of a descriptive-survey nature, with the statistical population comprising all sports science students in the province. A sample of 271 students was selected using the cluster sampling method. The data collection instruments included the standard media consumption questionnaire developed by Mahmoudian et al. (2015), the environmental awareness questionnaire by Si et al. (2022), and the pro-environmental behavior questionnaire designed by Van and Dave (2022). Face and content validity checks were utilized to ensure the questionnaires' validity. The data was analyzed using structural equation modeling with Lisrel software, confirming the suitability of the proposed model. The results revealed positive and direct effects of media consumption and environmental awareness on pro-environmental behavior. Additionally, the study demonstrated the positive and indirect impact of media consumption on pro-environmental behavior through environmental awareness among sports science students. Based on the findings, enhancing and promoting environmental awareness through the utilization of social and national media platforms emerges as a persuasive approach to encourage students to engage in extra-role behaviors for pro-environmental conduct.