نویسندگان: عسگر اکبری

کلید واژه ها: جریان تکفیری راهبرد رسانه ای تصویرسازی ذهنی القاعده داعش

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۷ - ۱۰۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۰

چکیده

هدف از این پژوهش نشان دادن درک عمیقی از استراتژی های رسانه ای جریان تکفیری در افزایش حمایت و ایجاد ترس در مقابل دشمنان و شناخت الگوهای ترویج ایدئولوژی و عضوگیری در تصویرسازی ذهنی است. روش پژوهش، توصیفی پس رویدادی با رویکرد تحلیلی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل مضامین محتوایی، گفتمان، اثرات اجتماعی و جذب هوادار نشریات دابق ، رومیه ، النباء ، صدای خراسان ، سایت «اعماق الاخباریه» و پایگاه خبری «إعلام» است که از سال 1393 تا 1402 منتشر شده اند. گردآوری داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است. پژوهش سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که شاخصه های فکری و معرفتی با رصد کانال های رﺳﺎﻧﻪ ای جریان های تکفیری چگونه می تواند راﻫﺒﺮدﻫﺎ و تأثیرات جنبش آن ها را برملا سازد؟ یافته ها نشان داد که رسانه برای ترویج ایدئولوژی در الگوهای مضامین محتوایی، گفتمان، اثرات اجتماعی و جذب هوادار ابزار کلیدی برای جریان تکفیری است. تکفیری ها با استفاده از ترفند رسانه ای از شرایط سیاسی، اجتماعی منطقه و نارضایتی مردم از حاکمان کشورهای اسلامی و سرخوردگی ساکنان مسلمان تبار کشورهای غربی به دلیل احساس تضییع حق شهروندی به تقویت پایگاه اجتماعی خود می پردازند. آن ها برای اثبات وجود خویش از برجسته سازی رسانه ای عملیات ها برای نمایش بحران در مرزهای مخالفان استفاده می کنند.

Analysis of Media Strategies of Takfiri Movement

The purpose of this research is to demonstrate a profound understanding of the media strategies of the Takfiri movement in increasing support and instilling fear against enemies, and to recognize the patterns of ideology promotion and recruitment in mental imagery. The research with a descriptive-post-event method with an analytical approach and using library and documentary sources tries to answer the question of intellectual and epistemological characteristics by observing the media channels of Takfiri movements, how can it reveal the strategies and effects of their movement? The statistical sample of the research includes content themes, discourse, social effects and fan attraction of Dabiq, Rumiyah, Al-Naba, Voice of Khorasan, "Amaq Al-Akhbariyeh" website and "Ilam" news website, which were published from 2014 to 2023. The findings indicate that the media, for the promotion of ideology, are a key tool for the Takfiri movement in the patterns of content themes, language, social effects, and supporter recruitment. Takfiris use the media trick of the political and social conditions of the region and people's dissatisfaction with the rulers of Islamic countries and the disillusionment of the Muslim residents of Western countries due to the feeling of violation of the right of citizenship to strengthen their social base. To prove their existence, they use the media highlighting of the operations to show the crisis in the borders of the opposition

تبلیغات