آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

ایجاد کسب و کار جدید اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید، تولید فناوری جدید و خلق ثروت و ارزش در جامعه می شود . برای این منظور در کشورها، استارت آپ ها عهده دار این امر هستند. استارت آپ ها لزوما یک شرکت نبوده و شخصیت حقوقی مستقلی ندارند بلکه یک مجموعه ی تسهیل گر و توانمندساز هستند. هدف پژوهش شناسایی پیشایندها و برآیندهای توسعه منتورینگ در استارت آپ های صنایع غذایی است. روش پژوهش، کیفی با طرح اکتشافی، روش گرانددتئوری و هدف کاربردی- توسعه ای است. در ابتدا با نمونه گیری نظری هدفمند، 15 صاحب نظر دانشگاهی حوزه مدیریت کارآفرینی و صنایع غذایی کشور مشارکت داشتند. تحلیل کیفی، طی پنج دور مصاحبه تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری جهت کدگذاری های باز، محوری و انتخابی مقوله های پیشایندها و برآیندهای توسعه منتورینگ در استارت آپ های صنایع غذایی انجام شد. الگوی پارادایمی پژوهش در 4 محور؛ 23 مقوله، 102 مفهوم، 145 گویه و 4 سازه: پیشایندها (شرایط علّی، بسترساز و میانجی) و برآیندها (پیامدها)، جای گرفتند. پیشایندها در 19 مقوله و برآیندها: در 4 مقوله، شناسایی شد. مدیران و سیاست گذاران صنایع غذایی کشور می توانند با مدیریت مطلوب منتورینگ در ایجاد و توسعه پیشران های استارت آپ های صنایع غذایی، گام مؤثری در جهت افزایش برآیندهای اجتماعی- فرهنگی، حرفه ای، اقتصادی و بازاریابی، بهبود کارایی و اثربخشی و توسعه نقش منتورها در هدایت کارآفرینان صنایع غذایی بردارند.واژه های کلیدی: استارت آپ ، برآیندها، پیشایندها، توسعه منتورینگ، صنایع غذایی.

Antecedents and outcomes of mentoring development in food industry startups (a qualitative study)

Creating a new business is very important; Because it creates new job opportunities, produces new technology and creates wealth and value in the society. For this purpose in countries, startups are responsible for this. Startups are not necessarily a company and do not have an independent legal personality, but are a group of facilitators and enablers.The purpose of the research is to identify the antecedents and outcomes of mentoring development in food industry startups. The research method is qualitative with exploratory design, grand theory method and practical-developmental purpose. At first, 15 academic experts in the field of entrepreneurship management and food industries of the country participated with targeted theoretical sampling. Qualitative analysis was conducted during five rounds of interviews until saturation and theoretical consensus were reached for open, central and selective coding of the categories of antecedents and outcomes of mentoring development in food industry startups. The paradigmatic model of research in 4 axes; 23 categories, 102 concepts, 145 items & 4 structures: antecedents (causal, contextual & intervening) conditions and outcomes (consequences) were placed. Antecedents were identified in 19 categories and outcomes: in 4 categories. Managers and policy makers of the country's food industry can take an effective step towards increasing socio-cultural, professional, economic and marketing results, improve efficiency and effectiveness, and develop the role of mentors in guiding food industry entrepreneurs with the favorable management of mentoring in the creation and development of food industry start-up drivers.

تبلیغات