آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل مضامین تربیتی در کانال های مرتبط با تربیت کودکان و نوجوانان در شبکه اجتماعی همراه تلگرام انجام شده است. ارائه الگویی برای مدیران کانال های شبکه اجتماعی مجازی جهت درج پیام از اهداف دیگر این پژوهش است. روش شناسی: این پژوهش به روش تحلیل محتوی کمی و کیفی و مجازی سنجی انجام شده که با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل سه کانال پرمخاطب در حوزه تربیت کودک و نوجوان برگرفته از بخش سبک زندگی سایت تلگرامرز است. نمونه آماری، بررسی شش ماهه همین کانال ها بوده است. داده ها با استفاده از ابزارهای مشاهده و بررسی در اکسل وارد شد، سپس با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS20  مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نشان داد بین تعداد پیام های درج شده در کانال ها و تعداد اعضای آن کانال رابطه مستقیمی وجود دارد. همچنین سایر نتایج نشان داد استفاده از قالب های متنوع و بسیار در پیام های کانال شبکه اجتماعی تلگرام، استفاده از مراجع فکری برای مطالب، و بکر و اصیل بودن مطالب در جذب اعضای کانال های تربیتی تلگرام تأثیرگذار بوده است. دیگر یافته های این پژوهش نشان داد که اگر هر کانال در موضوعی که محور اصلی آن کانال است پیام هایش را درج کند در جذب مخاطب موفق تر خواهد بود. از دیگر یافته های این پژوهش می توان به برتری محتوای مبتنی بر مطالب واضح و جدی (نسبت به مطالب طنز) اشاره کرد که این نوع محتوا، ضریب نفوذ بیشتری در بین کاربران داشته است. همچنین بر مبنای نتایج این پژوهش، بین تعداد اعضا و ضریب نفوذ این کانال ها رابطه ای مشاهده نشد. دیگر نتایج این پژوهش نشان داد که تبلیغات درج شده در کانال های تلگرامی مورد مطالعه به صورت کامل با موضوع کانال در ارتباط نیستند و در این کانال ها از مناسبت های ملی و بین المللی (که رویدادها تاریخی مثلاً روز پدر) بیشتر از سایر رخداد های اجتماعی (مثل اخبار روزانه) استفاده شده است. نتیجه گیری: در این پژوهش ضمن ارائه دیدگاهی دقیق و متقن در خصوص فعالیت های صورت گرفته در سطح شبکه اجتماعی تلگرام در موضوع تربیت، به برخی عوامل مؤثر در جذب مخاطب و ساختار دقیق موضوعی در این بستر اشاره ارائه شده است.

Analysis of Educational Themes in Mobile Social Networks: A Case Study of Channels Related to the Education of Children and Adolescents in the Telegram Social Network

Objective: The present research was conducted with the aim of analyzing the educational themes in the channels related to the education of children and adolescents in the Telegram social network. Providing a model for managers of virtual social network channels to post messages is one of the other goals of this research. Methods: This research was carried out using the method of quantitative and qualitative content analysis and cybermetrics, which was checked using a checklist made by the researcher. The statistical population of this research includes three popular channels in the field of child and adolescent education taken from the lifestyle section of the Telegramers site. The statistical sample was a six-month survey of these same channels. The data were entered in Excel using observation and review tools, then were analyzed using Excel and SPSS20 software. Results: The findings showed that there is a direct relationship between the number of messages posted in the channels and the number of members of that channel. Also, other results showed that the use of many different formats in Telegram social network channel messages, the use of intellectual references for the content, and the originality of the content were effective in attracting members of Telegram educational channels. Other findings of this research showed that if every channel post its messages on a topic that is the main focus of that channel, it will be more successful in attracting the audience. Among the other findings of this research, we can mention the superiori-ty of the clear and serious content posts (compared to humorous content) (This type of content has a higher penetration rate among users). In addition, based on the results of this research, no relationship was observed between the number of members and the penetration rate of these channels. Other results of this research showed that the advertisements posted in the studied Telegram channels are not completely related to the topic of the channel, and in these channels, there are more national and international occasions (such as historical events, such as Father's Day) than others. Also Social events (such as daily news) have been used. Conclusions: In this research, while presenting an accurate and well-founded view of the activities carried out on the level of the Telegram social networks in the field of education, some effective factors in attracting the audience and the detailed structure of the topic presented in this platform have been pointed out.

تبلیغات