آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی اضطراب منزلت و شناسایی مؤلفه های آن در بین کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش، کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل 65 گویه ذیل سه مؤلفه فردی، سازمانی و اجتماعی-فرهنگی است. برای توصیف و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون فریدمن، آزمون t مستقل، آزمون F و آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب منزلت در مؤلفه فردی بیشتر از مؤلفه سازمانی و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی است. میانگین رتبه اضطراب منزلت در مؤلفه فردی زیاد و در مؤلفه سازمانی و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی متوسط است. همچنین میزان اضطراب منزلت به لحاظ جنس، سن و سابقه شغلی کتابداران، تفاوت معناداری ندارد و اضطراب منزلت در بین همه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران تجربه می شود. نتیجه گیری: از آنجا که کتابداران کتابخانه های دانشگاهی بخشی از نظام رسمی آموزش و پژوهش دانشگاهی هستند و با طیف متنوعی از دانشجویان در رشته های مختلف سروکار دارند، مطلوب است که از اضطراب منزلت در حرفه شان کاسته شود و احساس ارزشمند بودن در آنها به وجود آید. آموزش کتابداران برای مدیریت اضطراب، تأمین هرچه بهتر مالی و رفاهی کتابداران و معرفی ارزش های حرفه کتابداری ازطریق رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی، می تواند به لحاظ فردی، سازمانی و اجتماعی-فرهنگی به افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب منزلت کتابداران کمک کند.

Study of Status Anxiety among Librarians of Central Libraries of Public Universities in Tehran

Objective: The purpose of this research is to investigate the status anxiety and its dimensions among librarians of central libraries of public universities in Tehran. Methodology: This research is an applied and survey research. The research sample was the librarians of central libraries of public universities in Tehran of Tehran. A questionnaire was used to collect the data, which includes 65 questions under three individual, organizational, and socio-cultural dimensions. Descriptive and inferential statistics including Friedman test, independent t test, F test, and Pearson correlation test were used to describe and analyze the data. Findings: The findings showed that the level of status anxiety in terms of the individual dimension is higher than the organizational and socio-cultural dimensions. The average of status anxiety is high in the individual dimension and moderate in the organizational and socio-cultural dimensions. In addition, there is no significant difference in the level of status anxiety in terms of gender, age, and professional experience of librarians, and dignity anxiety is experienced by all librarians of central libraries of public universities in Tehran. Conclusion: Since the librarians of university libraries are part of the official system of university education and research and deal with a diverse range of students in different fields, it is desirable to reduce the status anxiety in their profession and to create a sense of value and self-confidence in them. Training librarians to manage their anxiety, providing fair wages and welfare for librarians as best as possible, and introducing the values of the librarianship profession through mass media and social networks, can help to increase self-confidence and reduce the status anxiety of librarians from the individual, organizational, and socio-cultural point of view.

تبلیغات