ارائه الگوی نمایه سازی تصاویر بر اساس موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: ارائه الگوی نمایه سازی تصاویربراساس موتورهای جستجودربازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتوا روش شناسی: ازنظرهدف،کاربردی ونوع پژوهش توصیفی- همبستگی است.جامعه آماری شامل کارشناسان شاغل در دفاتر روزنامه های سراسری کشور درشهرتهران بوده که به پنج موتور جستجو اشراف داشته اند.باآزمون گرجسی-مورگان ازمیان 200 نفربه صورت نمونه گیری تصادفی ساده131نفر انتخاب شدند. گردآوری داده ها جهت طراحی مؤلفه ها توسط پرسشنامه پژوهشگرساخته با20 گویه به روش اسنادی است. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از78/0 و شاخص روایی محتوا بالاتراز79/0 است. پایایی پرسشنامه نیزبراساس ضریب آلفای کرونباخ برابربا936/0 سنجیده شد. یافته ها:در تحلیلی عاملی اکتشافی 20 گویه موردبررسی در چهار عامل با بارهای عاملی نمایه سازی متنی (با دامنه بار عاملی بین 51/0 تا 76/0)، نمایه سازی تصویری (با دامنه بار عاملی بین 59/0 تا 74/0)، نمایه سازی محتوایی (با دامنه بار عاملی بین 57/0 تا 78/0) و اثربخشی (با دامنه بار عاملی بین 53/0 تا 85/0) بارگذاری شدند. نتیجه گیری: عامل درونی 1(نمایه سازی متنی) با میانگین بار عاملی 79/0 بیشترین نقش را در ساخت عامل بیرونی یا مقیاس کلی ایفا می نماید و این در حالی است که عامل درونی 2 (نمایه سازی تصویری) با میانگین بار عاملی 74/0، دومین مؤلفه بااهمیت در ساخت عامل بیرونی کلی بوده و پس ازآن عامل درونی3 (نمایه سازی محتوایی) با میانگین بار عاملی 72/0 قرار داشته است؛ و درنهایت عامل درونی 4 (اثربخشی) با بار عاملی 69/0 کمترین نقش را در ساخت عامل کلی دارا بوده است. شاخص های برازش مدل از قبیل کای دو نسبی و شاخص های مقتصد، برازش را کاملاً مناسب نشان داده بودند. درنتیجه مدل به دست آمده برازش نسبتاً خوبی به داده ها دارد.Provide image indexing model based on search engines in retrieving text-based and content-based indexed images
purpose:Provide an image indexing template based on search engines to retrieve text-based and content-based indexed images Methodology:In terms of purpose,application and type of descriptive research, there is a correlation.The statistical population included experts working in the offices of national newspapers in Tehran,who were familiar with five search engines.Data collection for component design is by a researcher-made questionnaire with 20 items by documentary method.The quality validity coefficient of the content of the questionnaire is higher than 0.78 and the content validity index is higher than 0.79.The reliability of the questionnaire was measured based on Cronbach's alpha coefficient equal to0.936. Findings:In exploratory factor analysis, 20 items studied in four factors with textual indexing factor loads (with factor load range between0.51 to 0.76), image indexing(with factor load range between0.59 to 0.74), content indexing(Loaded with factor load range between 0.57 to 0.78)and effectiveness (with factor load range between0.53 to 0.85). Conclusion:Internal factor 1(text indexing)with an average factor load of 0.79plays the most important role in constructing the external factor or the overall scale, while internal factor2(image indexing) with an average factor load of0.74 is the second most important component.In the construction, the external factor was general,followed by the internal factor3(content indexing)with an average factor load of0.72; Finally,internal factor4(effectiveness)with a factor load of 0.69 had the least role in making the overall factor.The fit indices of the model, such as relative chi-square and economical indices, showed the fit to be quite appropriate.As a result, the obtained model has a relatively good fit to the data.