آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان کتاب های دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی) و ارائه مدل مفهومی و ساختاری است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد.در روش پیمایشی نیز از پرسش نامه محقق ساخته ای استفاده شد که با مطالعه مبانی نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس برای تجزیه و تحلیل داده ها  استفاده شد. یافته های و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که معیارهای مؤثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه مهارت ها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مؤلفه های شایستگی فردی نویسندگان است.

Presentation of a Personal Brand Pattern for Authors of Academic Books in Publishing Industry in Iran (Study Case: Information Science & Knowledge)

Purpose: The aim of this research was to identify, determine, evaluate and prioritize the factors influencing the personal brand pattern of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science. Materials and methods: The methodology of this applied research was the analytical survey. The population of the research includes 122 out of 139 master's degree students in the field of library and information science, entering in the public universities in Tehran in 2018. The data were collected through library studies and a questionnaire. In fact, previous studies and the documentary research method were used to review the fundamental factors influencing the personal branding of authors of academic books in the Iranian publishing industry in the field of library and information science in order to design the questionnaire based on the research model. Research reliability was evaluated by Cronbach's alpha value which was 0.935 for the investigation of factors influencing the personal brand and 0.921 for personal competence. The collected data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods by the SPSS and the Smart PLS software. Results: The results showed that factors influencing the personal brand include the following components: cultural component (0.898), specialty (0.875), and social factor (0.620) respectively. The results of the current research indicate that the appropriate fitting of cultural, social, and professional components is based on the individual competency components of authors.

تبلیغات