آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

زمینه و هدف: رفتار اطلاع یابی همان تعامل بین کاربران با نظام منابع اطلاعاتی و هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان در فضای مجازی بر اساس بعد تعامل نظریه تغییر بنیادین است. روش شناسی: این پژوهش کیفی و روش مورد استفاده نظریه زمینه ای است. جامعه پژوهش دانشجویان جدیدالورود کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز بودند که با روش گلوله برفی فرآیند نمونه گیری انجام شد و پس از مصاحبه با 21 نفر داده های مورد نیاز به اشباع رسید. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار مکس کیو. دی .ای. استفاده شد. یافته ها: پس از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی 9 طبقه مفهومی مرتبط به مقوله تعامل در فرآیند اطلاع یابی در بستر فضای مجازی شناسایی شد. این طبقات مفهومی عبارتنداز: میزان استفاده از فضای مجازی در طول روز، انگیزه و هدف استفاده از فضای مجازی، استراتژی های جستجوی اطلاعات، تأثیر فضای مجازی بر احساسات درونی افراد هنگام استفاده، تأثیر فضای مجازی بر احساسات درونی افراد هنگام یافتن اطلاعات، تأثیر محیط بر نحوه کسب اطلاعات، تأثیر خصیصه های فردی بر نحوه کسب اطلاعات، کارکردهای جالب و جذاب فضای مجازی و نحوه ذخیره و استفاده از منابع اطلاعاتی. نتیجه گیری: یکی از مراحل فرایند پیچیده رفتار اطلاع یابی در فضای مجازی تعامل است که فرد به هنگام استفاده از اطلاعات و مواجهه با سامانه های اطلاعاتی از خود بروز می دهد. نتایج این پژوهش نشان داد که اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در این مرحله عبارتند از محیط و احساسات درونی فرد.

Investigating the Interaction category in information seeking process based on Radical Change Theory: The case study of newcomer bachelor degree students of faculty of Education and Psychology of the University of Tabriz in cyberspace

Aim: The aim of the research is investigating Interaction category in information seeking process based on Radical Change Theory by studying the communications of newcomer bachelor students in Cyberspace. Methodology: The general approach of the research is Qualitative and the method is Grounded Theory. The population of the research was newcomer bachelor-degree-students of the faculty of Education and Psychology (University of Tabriz). The sampling method was snowball. Finally, the data was matured by points of 21 students. The data analyzed by MaxQDA. Findings: After three levels of open, axial and selective coding, 9 conceptual categories, was identified. The identified conceptual categories were: the time of daily usage of virtual space, the motivation and aim of usage of virtual space, information search strategy, the impact of virtual space on internal emotion of people during usage and during information finding process, impact of environment on the way of information obtaining, the impact of personal characteristics on the way of information obtaining, interesting and attractive characteristics functions Internet, and the way of storing and usage of information resources. Result: One level of the complicated process of Information seeking is interaction which user during information stage and encountering with the system is demonstrated. The result of the research showed that that the main effective factors of the level are the environment and internal emotions of the user.

تبلیغات