آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر انتصاب مدیران کتابخانه های دانشگاه های دولتی تهران با استفاده از فرایند تحلیل شبکه انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی در سال های 1393 تا 1394 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 34 نفر از اعضای هیئت علمی گروه های علم اطلاعات و دانش شناسی، 12 نفر از مدیران و 315 نفر از کارکنان کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تهران است که مدیران و اعضای هیئت علمی به صورت سرشماری و 175 نفر از کارکنان کتابخانه های مرکزی به صورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های تصمیم گیری فرایند تحلیل شبکه با استفاده از نرم افزار Super Decisions 2.0.8 استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که در معیارهای مربوط به عوامل شغلی، «داشتن سابقه ارتقاء علمی و اداری» ازنظر اولویت مهم ترین معیار و «تخصص» دارای کمترین اولویت بوده و در معیارهای مربوط به عوامل سازمانی، «آگاهی نسبت به فناوری سازمانی» مهم ترین معیار و «شناخت سیستم بودجه» دارای کمترین اولویت بوده است. همچنین در معیارهای مربوط به عوامل محیطی، «آگاهی نسبت به عوامل اقتصادی» مهم ترین معیار و «آگاهی نسبت به عوامل تکنولوژیکی» دارای کمترین اولویت بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که داشتن سابقه شغلی و ارتقاء علمی به عنوان مهم ترین عامل موثر و مفید و تخصص گرایی به عنوان ضعیف ترین عامل مؤثر در انتصاب مدیران کتابخانه های دانشگاهی می باشد.

Ranking of factors influencing the appointment of academic library managers at public universities in Tehran based on Analytic Network Process

Background and aim: The aim of present study was ranking of factors influencing the appointment of academic library managers at general universities in Tehran based on Analytic Network Process (ANP). Method: This Study is an applied research that done survery method during 2014-2015. Statistical sample included 34 LIS faculty memebers, 12 academic library managers and 175 library staff in Tehran general universities. A researcher-made questionnaire was used in order to gather the data. The Analytic Network Process (ANP) technique was used in order to rank the factors and build the model using Super Decisions software. Results: The findings from this study showed that among the job factors, “having a history of academic and administrative promotion” rank first while“expertise” is the last one. Amont the organizational factors, “awareness of organizational technology” stood on top “awareness of budget system” scored last. For environmental factors, the first place belongs to “awareness of economic factors” and the last one belongs to “awareness of technological factors”. Conclusion: The results showed that having work experience and academic promotion as the most effective factor and specialization as the weakest factor is in the appointment of directors of university libraries.

تبلیغات