آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

هدف: هنگامی که از نسل های دانشگاهی سخن به میان می آید، ملاحظه می شود که گویا سنگ پایه و مبنای تفکیک ها و توسعه ها، افزایش سطح استقلال و خوداتکایی بوده است. حال اگر سنگ پایه تمییز و تشخیص نسل ها، ارائه خدمات علمی سودمندتر باشد، چگونه می توان نسل ها را پی در پی متمایز ساخت، رصد کرد و معرفی نمود. در این امتداد این سؤال مطرح می شود که؛ دانشگاه های پیشرو در امر تولید علم و به تبع آن ارائه خدمت اجتماعی مهم (ثروت و امنیت و آگاهی)، چه ویژگی هایی دارند؟ بدیهی است که سؤال فوق، حال و هوای آرمانی و تصویرپردازانه نوعی دانشگاه برتر را در نظر می آورد. در امتداد این سؤال، سؤال دیگر این پژوهش مطرح می شود که همگرا با دانشگاه پیشرو، کتابخانه های دانشگاهی باید چه ویژگی هایی داشته باشند و برحسب کدام فضیلت متمایز گردند؟ روش: در پرتو این سؤال، در این پژوهش، ابتدا به مطالعه تطبیقی ویژگی های پنج دانشگاه پیشرو براساس تراز جهانی QS پرداخته شده است؛ سپس ویژگی های کتابخانه های آن ها مقایسه شده و پس از آن، ویژگی های دانشگاه پیشرو، رصد و بازپردازی شده اند. یافته ها: بر این اساس، در کتابخانه های خوب آینده، بر دسترسی سریع تر، بهتر و تحلیل شده تر اطلاعات و مدیریت دانش به ویژه از حیث تولید، نگهداری و اشاعه دانش تأکید می شود.

Impression of excellence-directed and knowledge-based libraries Along the development of new generations of university

Purpose: When it comes to talk about university generations, it will be seen that the foundation stone of differentiations and developments, was the increasing the level of independence and self-reliance. If the foundation stone of the generation’s recognition, to be service delivery providing more useful scientific services, how can we distinguish generations, monitoring and introduced for successive. in this direction, this question arise; What are the features of leading universities in the field of science production and thus provide important social services (wealth and security and awareness)? Obviously the question above remember the mood of ideal a top university. Along this question, another question arises, converge with leading universities, what features should have libraries of universities and terms which are distinguished virtues? Methodology: In light of these questions, in this study, features of five leading universities according to QS World balance has been paid with comparative study; then compared the characteristics of them libraries and then, features leading university, have been observed and reassignment. Findings: Accordingly, in the library of the future good is emphasized faster access, better information and more analysis and knowledge management, especially in terms of production, storage and dissemination of knowledge.

تبلیغات