آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر شاخص های بازاریابی اینترنتی بر میزان فروش کتاب های الکترونیک و رتبه بندی آنها از دیدگاه ناشران الکترونیک ایران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی محسوب می شود. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظر ناشران درباره عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتاب الکترونیک جمع آوری شد. در سال 1393 تعداد ناشران الکترونیک در ایران 60 مورد بود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، داده های پژوهش به صورت سرشماری گردآوری شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که به ترتیب متغیرهای سهولت برای مصرف کنندگان، حق انتخاب مشتری، مدیریت اقلام محصول، هزینه و مزایا و ارزش برای مشتریان، مهم ترین عوامل تأثیر گذار در فروش کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران الکترونیک هستند. این یعنی طراحی یک تارنمای چندمنظوره با قابلیت جست وجو و کاربری آسان، اساس بازاریابی اینترنتی در فروش کتاب های الکترونیک است. همچنین تأثیر دو عامل ارتباطات با مشتریان و خدمات پشتیبانی بر فروش کتاب های الکترونیک تأیید نشد.

Analyzing Factors Affecting on Internet Marketing Success in Selling E-books

Purpose: The purpose of this study is to evaluate the impact of internet marketing indices on sales of electronic books and ranking them from the viewpoint of Iran’s electronic publishers. Methodology: The present study, in terms of purpose is applied and in terms of method is descriptive. In this study, a researcher-made questionnaire has been used for gathering viewpoints of electronic publishers about the determinants of internet marketing success on the sale of electronic books. In 2014, the number of electronic publications is 60 Publishers that due to the limitation of statistical society, the data is collected according to the census. Findings: Findings of this study showed that variables: easy for the consumer, customer choice right, materials management, production costs and benefits to customers, are respectively the most important factors in selling e-books from the perspective of the publishers of electronic books. This means that design of a multi-purpose website with the search capability and ease of use is the base of Internet marketing in the sale of electronic books. However, the effect of communications with customers and sales support services for electronic books could not be verified.

تبلیغات