ارزیابی پورتال های کتابخانه ای دانشگاه های دولتی ایران در سال1392 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت پورتال های کتابخانه ای دانشگاه های (دولتی) در ایران بود. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - ارزیابانه (تلفیقی از پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و ارزیابانه با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته) به ارزیابی پورتال های کتابخانه ای دانشگاه های (دولتی) ایران اختصاص یافت. جامعه پژوهش پورتال کتابخانه ای 57 دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که دارای پورتال کتابخانه ای مستقل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 40 پورتال کتابخانه ای انتخاب و دیدگاه مدیران آنها درباره به کارگیری مؤلفه های حوزه های تحت بررسی در این پژوهش بررسی شد. یافته ها: پورتال های کتابخانه ای دانشگاه های (دولتی) ایران از نظر مؤلفه های مورد بررسی در وضعیت «خوبی» قرار داشتند. حوزه «امکانات مدیریتی» با میانگین نمره 61/3 کمترین و حوزه «کیفیت نوشتار» با میانگین نمره 58/4 بیشترین نمره را کسب کردند. همچنین پورتال کتابخانه 13 دانشگاه در سطح مطلوب، 24 دانشگاه در سطح خوب و 3 دانشگاه نیز در سطح متوسط بودند. ابعاد مورد بررسی در حوزه «کیفیت نوشتاری» و «دسترس پذیری» در وضعیت مطلوب و در حوزه «بازیابی اطلاعات»، «خدمات عمومی و اطلاع رسانی»، «شخصی سازی»، «مدیریت محتوا»، «سازماندهی»، «حفاظت و امنیت» و «امکانات مدیریتی پورتال در بخش امانت و مرجع» در وضعیت خوبی قرار داشت. به نظر می رسد با توجه به زیرساخت های موجود در پورتال، بستر مناسبی برای عرضه خدمات و امکانات هر چه بیشتر به کاربران از طریق آن وجود دارد.Evaluation of library portals of Iranian governmental Universities in 2013
Purpose: Iranian (state) university library portals were investigated with the aim of determining their status. Methods: The population of the research included 58 Iranian university (state) library portals. The data collection tools were questionnaire and the researcher-made checklist which was designed in terms of 145 items and 9 general area include "Information Retrieval ", "Public and Information Services", "Quality of Writing", "Accessibility", "Personalization", "Content Management", "Organization", "Protection and Security" and "Management Facilities of Portal in Public Library Services" that after the validity and reliability testing, a simple random sampling method was used for data collection and the sample size was determined 40 portals based on the Cochran formula. Finding: The results indicated that generally in the university library portals related to the Ministry of Science, Research and Technology in terms of utilization of the component of the examined areas in this research. In all cases, the society average significantly was in the good level and it was desirable. Also, the portals of 13 universities were in desirable level, 24 ones in good level and 3 others in average level. The examined dimension in the "Quality of Writing" and “Accessibility” areas was in the desirable status and it was good in the areas of "Information Retrieval", "Public and Information Services", "Personalization", "Content Management", "Organization", "Protection and Security" and " Management Facilities of Portal in Public Library Services". The "Management Facilities" with the average score of 3.61 and the "Quality of Writing" with 4.58 have respectively gained the minimum and maximum scores. It seems that due to the existing substructures in the portal, there is a suitable context for presenting more and more services and facilities to the members thorough it. In fact, move from website to portal also indicates that the librarians have recognized the need to change the website to the portal.