آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف: هدف این پژوهش مقایسه نتایج ارزیابی وب سایت های دانشگاه های دولتی ایران با استفاده از روش های ارزیابی «وب کیو ای ام» و نمایه ارزیاب وب است. روش: روش این پژوهش ترکیبی از پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی خواهد بود. جامعه آماری شامل 100 وب سایت دانشگاه های دولتی ایران است. ابزار گردآوری داده ها چک لیست بوده و برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون نمونه های وابسته و جفت) استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که 60 درصد وب سایت ها بر اساس 4 معیار «وب کیو ای ام» (قابلیت استفاده پذیری، قابلیت عملکرد، قابلیت اطمینان و کارایی) در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. 64 درصد وب سایت ها بر اساس 5 معیار نمایه ارزیاب وب (قابلیت دسترسی، سرعت، ناوبری، قابلیت اطمینان و محتوا) در وضعیت مطلوب و 30درصد در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین در روش «وب کیو ای ام»، دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 822/0 در رتبه نخست، دانشگاه اصفهان با امتیاز 798/0 در رتبه دوم و دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 797/0 در رتبه سوم قرار دارند. در روش نمایه ارزیاب وب دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز 88 در رتبه نخست، دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز 85 در رتبه دوم، دانشگاه تهران با امتیاز 83 در رتبه سوم قرار گرفتند و نیز تفاوت معناداری بین نتایج دو روش ارزیابی وجود ندارد. اصالت اثر: اصالت پژوهش مقایسه نتایج ارزیابی وب سایت های دانشگاه های دولتی ایران با روش های «وب کیو ای ام» و نمایه ارزیاب وب است.

Comparing the result of evaluating Iranian state university Websites using WebQEM and WAI

Goal: The goal of this study was a comparion of evaluating Iranian state university websites with webQEM and WIA . Method: Method of this research was a combination of descriptive and Delphy servey. The statistical community was hundred websites of Iranian state universities. Data collection tools were checklists. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and analysis statistics (paired-sampel T Test) were used for stastistical data analysises. Results: The results indicated that 60 persent of web sites according to 4 main criteria in webQEM (usability,functionality,reliability , efficiency) were in “Good” condition and 37 persent were in “Middle” condition. 64 persent of web sites according to 5 main criteria in WAI (accessibility, speed, navigation, content, reliability) were in “Good” condition and 30 persent were in “Middle” condition.Also, In WebQEM, Ferdowsi University of Mashhad with score of 0.822 was in the First place, Isfahan University with score of 0.798 was in the Second place and Tarbiat Modares University with score of 0.797 was in the Third place. InWAI ,Ferdowsi University of Mashhad with score of 88 was in the First place, Tarbiat Modares University with score of 85 was in the Second place and Tehran University with score of 83 was in the Third place and there is no significant differences between the two assessment methods. Innovation: The innovation of this study was to compare the result of evaluating Iranian state university websites with webQEM and WAI methods.

تبلیغات