آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر زبان نمایه سازی بر رتبه بندی تصاویر در موتور کاوش گوگل است. به منظور نیل به این هدف، چگونگی رتبه بندی نتایج جست وجو در نمایه سازی تصاویر با استفاده از زبان آزاد و زبان کنترل شده در موتور کاوش گوگل بررسی شده است. روش: پژوهش به روش تجربی انجام شده است. جامعه پژوهش، 30 تصویر از تمبرهای قدیمی ایران مربوط به سال های 1331 تا 1357 بود. برای اجرای این پژوهش، دو سایت با استفاده از دو حساب کاربری در محیط گوگل ایجاد شد و این تصاویر در هر دو سایت بارگذاری شدند، با این تفاوت که عناوین تمبرها در سایت 1 بر اساس زبان کنترل شده و در سایت دو بر اساس زبان آزاد درج شدند. نمایه سازی بر اساس زبان کنترل شده در این پژوهش، با همکاری و مشورت ویراستاران اصطلاح نامه مواد گرافیکی کتابخانه کنگره آمریکا انجام شد. پس از گذشت یک بازه زمانی 40 روزه، تصاویر در بخش جست وجوی تصاویر موتور کاوش گوگل جست وجو شدند و رتبه تصاویر بازیابی شده در هر دو گروه بررسی شد. یافته ها: درتجزیه و تحلیل توصیفی، امتیاز رتبه های تصاویر بازیابی شده در دو گروه محاسبه و در تجزیه و تحلیل استنباطی برای مقایسه رتبه بندی نتایج جست وجوی تصاویر از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که استفاده از زبان نمایه سازی آزاد در مقایسه با زبان کنترل شده در بارگذاری تصاویر در اینترنت، تأثیر مثبتی در رتبه بندی نتایج جست وجوی این تصاویر به وسیله موتور کاوش گوگل دارد.

The impact of Indexing Language on Image Ranking in Google Search Engine

The purpose of this study was to determine influence on indexing language in ranking the results of image searching in the Google search engine. An experimental method was conducted. The population in this study was 30 old stamps of the years 1952 to 1978. For doing this study, two sites were designed on the Web. In the first site 30 images were uploaded based on the controlled language and in second site 30 images were uploaded based on free language. In this study index of the controlled language was prepared by consultation with the editors of the Library of Congress Thesaurus of Graphic Materials in USA. After 40-days period of time, the images were searched in the Google image search engine. In descriptive analysis, the data were summarized using frequency tables. Also, for further analysis, independent t-test was used. Results show that the total score of images with controlled language indexing was 254, and ranking 1 had the highest frequency of 30 percent of total scores of rankings. The total score for images with free language indexing was 264, and ranking 1 has the highest frequency as 40 percent of total scores of rankings. Finally, the comparison of results show that total score of rankings for the case of using free language indexing was more that total score for images with controlled language indexing. The results of this study indicate that using free language indexing had significantly affected the rankings of these images in retrieving images in Google search engine.

تبلیغات