تبیین رابطه التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش در دانشگاه: سهم متغیر نگرش به تسهیم دانش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین کیفیت التزام دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با در نظر گرفتن نقش واسطه گری نگرش به تسهیم دانش است. روش: این پژوهش با روش پیمایشی بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز انجام شده است که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شیراز بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه گیری 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه های التزام دانشجویان شافلی و باکر (2006)، نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) و تسهیم دانش ون دن هوف و رایدر (2004) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به وسیله مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین التزام و نگرش و سرانجام بروز و ظهور رفتار تسهیم دانش در بین دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز وجود دارد.The explanation of the relationship between the students` engagement and knowledge sharing behavior at University: the role of attitude to knowledge sharing as the mediator variable
Objective: The main purpose of the present research was to investigate the possible relationship between the quality of students` engagement and their knowledge sharing behaviors with regard to the role of the attitude to knowledge sharing as a mediator variable. Methodology: the method employed for this study was a survey, which was conducted among doctoral students of Shiraz University. The structural equation modeling (SEM) and path analysis were utilized to analyze the data. The research instrument was a questionnaire with tree constructs (students` engagement Schaufeli and Bakker (2006), attitude to knowledge sharing, Bock et al. (2005), and knowledge sharing behavior Van den Hoof and De Ridder (2004)). The study’s participants were a sample of full-time doctoral students of Shiraz University; 250 students were selected inspired by stratified-random selection, and eventually 214 questionnaires were considered for analysis. Findings: The findings indicated a significant relationship between students` engagement and knowledge sharing behaviors among Shiraz University doctoral students. The study also pointed out a significant positive correlation between students` engagements and attitudes toward knowledge sharing. Keywords: students` engagement, attitudes to knowledge sharing, knowledge sharing behaviors, doctoral students, academic settings.