وضعیت یابی مؤلفه های زیرساختی پیاده سازی اشتراک دانش در صنعت بیمه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های مورد نیاز پیاده سازی اشتراک دانش و بررسی وضعیت آنها در صنعت بیمه ایران است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه پژوهش مدیران عالی دفاتر مرکزی شرکت های بیمه فعال در بازار بیمه ای ایران در شهر تهران است. یافته ها: در این پژوهش پس از بررسی ادبیات مرتبط، مجموع متغیرهای کلیدی تأثیرگذار در پیاده سازی اشتراک دانش شناسایی شد و به روش دلفی مورد تأیید خبرگان و متخصصان امر قرار گرفت و در نهایت 68 عامل شناسایی شدند که در 8 گروه عامل ویژگی های نیروی انسانی، نگرش و حمایت مدیران، راهبرد به اشتراک گذاری دانش، ساختار و روابط سازمانی، فرهنگ و جوّ سازمانی، پاداش های سازمانی و ارزیابی، راهبرد سازمانی و کاربرد فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی قرار گرفتند. از مؤلفه های مورد بررسی، به طور کلی مؤلفه تعهد به سازمان، اعتقاد به افزایش موفقیت سازمان از طریق اشتراک گذاری دانش، کارآموزی کارکنان تازه استخدام شده در کنار کارکنان، ارتباط باز میان مدیران و کارکنان، اعتماد متقابل کارکنان به یکدیگر و استفاده از اینترانت، ضعیف ترین وضعیت را نشان دادند.Identification Required Infrastructural Indices for Implementation of Knowledge Sharing in Insurance Industry
Objective: The aim of the present research is to identify required indices in order to implement knowledge sharing and scrutinize its situation in iranian insurance industry. Methodology: The method applied in the current research is descriptive-survey and data was gathered using questionnaire. The research population are from the top managers of iranian insurance companies' central offices in tehran. Findings: In this research, the effective key variables for implementing knowledge sharing were identified. Then, the variables were confirmed by experts, using delphi method. finally 68 factors were recognized and classified into 8 categories, including human resource characteristics, managers's attitude and support, knowledge sharing strategies, organizational structure and relations, organizational culture, organizational rewards and assessment, organizational strategy, and the application of information and communication technology. Generally, among all indices, organizational commitment, belief in organizational success through knowledge-sharing, training newly hired employees along with staff, open communication between managers and employees, mutual trust among staffs and use of intranet indicated the weakest situation.