مدیریت پرونده های الکترونیکی دانشجویان در دانشگاه ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش فرایند ایجاد مخزن آرشیو الکترونیکی در دانشگاه ها را به منظور غلبه بر مشکلات ناشی از نگهداری آرشیوهای فیزیکی گوناگون نشان می دهد. روش: در این پژوهش از روش کیفی و مصاحبه با صاحب نظران آرشیو ملی ایران و ذی نفعان ایجاد آرشیو الکترونیکی در دانشگاه تهران استفاده شده است. یافته ها: به منظور ایجادآرشیو رقمی، لازم است ابتدا دلایل و نیز اهداف تشکیل آن مشخص شود تا بتوان توجیهی پذیرفتنی در این زمینه داشت. ایجاد مخزن آرشیو الکترونیکی نیازمند تولید اسناد الکترونیکی و سنجش نیازمندی های بخش های مختلف دانشگاه و اخذکننده مدارک از پرونده های دانشجویی است. اصالت اثر: پژوهش، ده مرحله اساسی را به منظور ایجاد مخزن آرشیو الکترونیکی پیشنهاد می کند ، از جمله ضرورت و امکان سنجی ایجاد مخزن آرشیو، مطالعه مقدماتی در حوزه آرشیو، مصاحبه با ذی نفعان، استخراج اسناد و اطلاعات مورد نیاز هر یک از بخش ها، مشخص کردن اسناد مشترک و مورد نیاز بخش های مختلف، و تهیه اصطلاح نامه تخصصی.Managing Students’ Electronic Profiles at Universities
Objective: This paper aims to describe the process of building electronic archive of students’ profiles at universities, in order to overcome difficulties resulting from keeping physical archives. Methodology: In the present study, qualitative method and interviews were used to gather research data. Fifteen interviews were done with experts of National Archive of Iran, and stakeholders of electronic archives in Tehran University. Findings: To establish digital archives of students’ profiles, it is essential to assess different requirements of departments that receive students’ documents for their processes. Also it is necessary to produce electronic input by using scanned or digital documents. Originality/ Value: This study suggests ten basic stages to build electronic archive of students’ profiles in universities, including: feasibility studies of establishing archives, preliminary studies about the nature of archives, interviewing stakeholders, Extracting information and documents required by every section, Identifying common required documents among university sections and providing a specialized thesaurus for labeling documents.