آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

هدف: مدیریت تأثیر در میان متخصصان علوم رفتاری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در واقع، افراد زیادی در سازمان ها می کوشند تا تصویر شان در ذهنیت دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. در این مقاله تلاش می شود بروز رفتارهای داوطلبانه و نوع دوستانه و همچنین عدم بروز رفتارهای ضد شهروندی در قالب پیامدهای به کارگیری تاکتیک های مدیریت تأثیر تبیین شود. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، تحقیقی کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی به شمار می آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران است. یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری، حاکی از آن است که بین مدیریت تأثیر و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در بین مدیران و کارکنان کتابخانه دانشگاه تهران، رابطه مثبت و معنادار و از طرف دیگر، بین مدیریت تأثیر و بروز رفتارهای ضد شهروندی رابطه معکوس و معنا داری وجود دارد. 

Investigating the Relationship between Impression Management and Its Behavioral Consequences among Managers and Staff of Libraries of University of Tehran

Objective: Impression management has received a significant amount of attention among behavioral scientists. In fact, employees try to form their own image in the other people’s minds. This paper explains engagement of voluntary and altruistic behaviors and disengagement of anti-citizenship behaviors in the form of consequences of applying impression management tactics. Methodology: The present study is an applied research in terms of aim, and is a descriptive-survey research in terms of data collection. It is also a correlational research in terms of the relationship between research variables and is distinctly based on structural equation modeling. The population of the study consists of managers and staff of libraries of University of Tehran. Findings: Research findings based on structural equation modeling portend that there is a positive meaningful relationship between impression management and organizational citizenship behaviors among managers and staff of libraries of University of Tehran. On the other hand, there is a negative meaningful relationship between impression management and anti-citizenship behavior.

تبلیغات