آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

مقدمه: به نظر می رسد دو زبانگی رفتار استفاده کنندگان دو زبانه را از محیط های اطلاعاتی تحت تأثیر قرار دهد. هدف این پژوهش بررسی نقش موانع زبان شناختی در رفتار اطلاعاتی دانشجویان دو زبانه ترکمن - فارس است. روش: در این تحقیق کیفی، داده ها با استفاده از مشاهده و مصاحبه با حدود 50 نفر از دانشجویان ترکمن گردآوری شد. داده ها کدگذاری و موضوع های اصلی حاصل از ثبت مصاحبه ها و مشاهده ها استخراج شد. یافته ها: بیشتر مشارکت کنندگان نوشتن و خواندن به زبان فارسی را بهتر انجام می دادند تا صحبت کردن به این زبان را. علت آن است که زبان آموزی این افراد رسمی بوده و در این شیوه، رسانه غالب، رسانه مکتوب است نه شفاهی. این ضعف سبب می شود که آنان در بیان شفاهی نیاز اطلاعاتی خود و مراحل اولیه جست وجوی اطلاعات، با مشکل مواجه شوند و نتوانند با کمک متخصصان و افراد مطلع تک زبانه راهبردهای درست جست وجوی اطلاعات مورد نیازشان را تعیین کند.

The Linguistic Obstacles of Bilingualism Phenomenon to Turkmen-Persian Bilingual Students’ Information Behavior

Objective: It appears that bilingualism affects bilingual users’ information behavior in information environments. The study aims to investigate the role of linguistic obstacles to Turkmen-Persian bilinguals’ information behavior. Method: In this qualitative research, data was gathered by observing and interviewing about 50 Turkmen students. Data was codified and the main themes of extracted data were recorded. Findings: The majority of participants were better at writing and reading than speaking in Persian. The reason is that their language learning had been formal in which the dominant medium is written one, not oral one. This obstacle cause them to have problems in stating their information needs and searching for information at initial phases and not to be able to determine the proper information search strategies with the help of monolingual informed people and specialists. Originality/value: In addition to explaining lingual obstacles to information behavior, this exploratory study set forth conducting similar studies in other bilingual and multilingual speakers.

تبلیغات