پویش محیطی برای گردآوری و استفاده از اطلاعات در فعالیت تصمیم گیری مدیران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این مطالعه رفتار پویش محیطی مدیران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور درگردآوری و استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری و ترسیم آینده سازمان است. روش:روش پیمایش تحلیلی برای بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. کتابخانه های مرکزی واحدهای بزرگ (33 واحد دانشگاهی) و بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی (61 واحد دانشگاهی) در سطح کشور جامعه آماری این مطالعه است. یافته ها: یافته ها نشان داد که بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 68/4)، فناوری (میانگین = 14/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 4) از دیدگاه مدیران بخش های محیطی مهم و نامطمئن هستند به لحاظ تغییرپذیری بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 32/4)، فناوری (میانگین = 07/4) و اجتماعی و فرهنگی (میانگین = 94/3) از دیدگاه مدیران بخش های محیطی دارای نرخ تغییر بالا مشخص شده اند. بخش های مخاطبان و مشتریان (میانگین = 26/4)، فناوری (میانگین = 98/3) و رقبا (میانگین= 88/3) نیز بخش های محیطی پیچیده هستند. همچنین نتایج نشان داد که اطلاعات درباره محیط از منابع کتابخانه (میانگین= 25/4)، خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی (میانگین=2/4)، مخاطبان و مشتریان (میانگین=06/4) و متخصصان مربوطه (میانگین=06/4) با تناوب و فاصله زمانی بیشتری در تصمیم گیری مدیران مورد استفاده قرار گرفته اند و عدم قطعیت محیطی درک شده در بخش مخاطبان و مشتریان و اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با سایر بخش ها رابطه همبستگی نسبتاً معنی داری با استفاده از اطلاعات منابع اطلاعاتی درباره محیط در تصمیم گیری دارد.Environmental Scanning For Information Gathering and Utilization for Decision-Making by Central Libraries Directors of Islamic Azad University Units in Iran
Objective: This study investigates the environmental scanning behavior of Islamic Azad Universities' academic libraries manager in acquisition and use of information about external environment for decision making and designing of organizations future.
Methodoloy: Analytical survey method used for analysis of correlation between variables. Then, 94 units of 232 of Islamic Azad Universities were selected. Data were collected by mail questionnaire.
Findings: Results showed that customer (Mean=4.68) , technical (Mean=4.14) , and sociocultural (Mean=4) sectors were important; and customer (Mean=4.32) , technical (Mean=4.07) , and sociocultural (Mean=3.94) sectors were variable for manager's point of view; and the customer (Mean=4.26) , technologic (Mean=3.98) and competitor (Mean=3.88) sectors were complex. Library sources (Mean=4.25), electronic information services (Mean=4.2), customer and audience (Mean=4.06), and professionals as an information source (Mean=4.06) were used in decision making frequently. Also correlation between perceived environmental uncertainty and frequency use of information sources in decision making was significant for customer and sociocultural sectors. –AA.