برنامه راهبردی بازاریابی دیجیتال برای کسب وکارهای کتاب الکترونیکی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین راهبردهای بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای فروش و امانت کتاب الکترونیکی در ایران و معرفی ترفند هاو فنون مهم در مسیر راهبرد بازاریابی است.روش: روش این پژوهش از نوع کاربردی با چارچوب کمّی است که به روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با روش سی وی آی و روش دونیم کردن (شاخص اسپیرمن- براون) انجام شد و به تأیید رسید. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای اکسل و اس پی اس اس و آزمون های دوجمله ای، کای اسکور و رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه پژوهش، همه کسب وکارهای فروش کتاب الکترونیکی در ایران است که ساختار و اجزای یک کسب وکار را دارا بوده و 26 مورد به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که برای کسب وکارهای فروش و امانت کتاب الکترونیکی در موقعیت قوت- فرصت، کلان راهبرد تولیدگرایی، راهبرد مشتری گرا، ترفندهای رابطه گرا و فنون ارتباطی اولویت دارد؛ در موقعیت قوت- تهدید، کلان راهبرد محصول گرایی، راهبرد مشتری گرا، ترفندهای جذابیت گرا و فنون قیمتی ارجح است؛ در موقعیت ضعف- فرصت، کلان راهبرد توزیع گرایی، راهبرد سازمان گرا، ترفندهای شهرت گرا، فنون تصویری و ارتباطی مناسب است و در موقعیت ضعف- تهدید، کلان راهبرد توزیع گرایی، راهبرد سازمان گرا، ترفندهای تخفیف گرا و فنون قیمتی ارجحیت دارند. همچنین، نتایج نشان داد موقعیت راهبردی فعلی اغلب کسب وکارهای فروش کتاب الکترونیکی، ضعف- تهدید است و راهبردها و ترفندها و فنون این موقعیت، ارجحیت بیشتری دارند.نتیجه گیری: از نتایج پژوهش می توان استنباط کرد که مهمترین مشکل در صنعت این کسب وکار، جذب مشتری است و همه اقدام ها و روش ها از جمله بازاریابی ویروسی، تراکنشی، اجتماعات، ارجاعی، وابسته، چریکی، حسی، مشارکتی، طراحی و بهینه سازی وبگاه با بهینه سازی موتور جستجو (سئو) و امثال آن، باید به این سمت سوق پیدا کنند.Strategic Prediction of Electronic Book Digital Marketing
Objective: The purpose of this research was to identify the most important digital marketing strategies for e-book sales and lending businesses in Iran and to introduce important tricks and techniques in the way of marketing strategy.Methods: This research is of an applied type with a quantitative framework, which was conducted using a survey method using a questionnaire tool. Validity and reliability of the questionnaire were assessed by CVI method and binomial method (Spearman-Brown index) and confirmed. For data analysis, Excel and SPSS software and binomial tests, chi-score and multiple regression were used. The research community is all electronic book selling businesses in Iran that have the structure and components of a business and included 52 companies, of which 26 were selected as the sample size.Results: The findings of the research showed that for businesses selling and lending e-books in the position of strength-opportunity, the macro-strategy of production orientation and customer-oriented strategy, relationship-oriented tricks and communication techniques are prioritized; In the strength-threat situation, product-oriented macro-strategy, customer-oriented strategy, attractiveness-oriented tricks and price techniques are preferable; In the situation of weakness-opportunity, the macro-strategy of distributive strategy, organization-oriented strategy, reputation-oriented tricks and image and communication techniques are better, and in the situation of weakness-threat, macro-strategy of distribution-oriented, organizational strategy, discount-oriented tricks and price techniques are preferable. Also, the results showed that the current strategic position of most e-book selling businesses is weakness-threat, and the strategies, tricks and techniques of this position are more preferable.Conclusions: From the results of the research, it can be concluded that the most important problem in the industry of this business is customer attraction and all actions and methods including viral, transactional, community, referral, affiliate, guerilla, sensory and collaborative marketing, site design and optimization with SEO and the likes of it should move in this direction.