آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف از این تحقیق، طراحی مدل مدیریت ارتباط با مشتری در فروشگاه های ورزشی با رویکرد ISM بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و به شیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیه مدیران فروشگاه های بزرگ ورزشی بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با حجم متناسب و فرمول حجم نمونه کوکران و احتمال ریزش احتمالی، تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان بودند. ابزار تحقیق در بخش اول، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 12 عامل مؤثر بر توسعه مدیریت ارتباط با مشتری در فروشگاه های ورزشی و در بخش دوم، فرم خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن، با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (87/0=α). برای ساختاردهی عوامل از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها تأثیرگذاری 12 عامل و ساختاردهی عوامل را در پنج سطح نشان داد. عوامل یادگیری دانش، انتشار دانش و برگزاری کلاس های آموزشی برای بازاریابان و بخش فروش زیربنایی مدل قرار گرفتند. تمرکز بر آموزش و ارتقاء سطح دانش و آگاهی بازاریابان و نیز مشتریان، دستیابی به دیگر عوامل را هموار خواد نمود و به توسعه مدبریت ارتباط با مشتری در فروشگاه های ورشی کمک خواهد کرد.

Designing a Customer Relationship Management Model in Sports Stores with ISM Approach

The purpose of this study was to design a customer relationship management model in sports stores with ISM approach. This research is applied in terms of purpose & data collection was done in the field in a mixed qualitative & quantitative manner. The statistical population in the quantitative section included all managers of large sports stores that using stratified sampling method with proportional volume & the formula of Cochran sample size & the probability of possible fall, 400 people were selected as a sample & in the qualitative section, 18 They were experts. The research tool in the first part was a researcher-made questionnaire containing 12 factors affecting the development of customer relationship management in sports stores & in the second part, the structural self-interaction form. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 professors of sports management at the university & its reliability was confirmed using Cronbach's alpha calculation (α=0.87). Interpretive structural modeling technique was used to structure the factors. Findings showed the effectiveness of 12 factors & the structuring of factors at five levels. Factors of knowledge learning, knowledge dissemination & training classes for marketers & sales department were the model. Focusing on training & improving the level of knowledge & awareness of marketers as well as customers will facilitate the achievement of other factors & will help develop customer relationship management in department stores.

تبلیغات