آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

محیط پیچیده، متغیر و غیرقابل پیش بینى سازمان های نظامی نیازمند به نوآوری و خلاقیت، کشف راه ها و محصولات جدید، توانایى پایش، شناسایى و تسلط بر فناورى های نوین و شناسایی فرصت های جدید است. این مقاله به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری در یک سازمان تحقیقاتی نظامی پرداخته است. جامعه آماری تحقیق 60 نفر پژوهشگران بخش تحقیقات این سازمان است و پرسشنامه های تکمیل شده مبنای تحلیل قرار گرفتند. تحقیق از نوع کمی و همبستگی_توصیفی است. ابزار جمع آوری داده تحقیق پرسشنامه استاندارد است. روایی پرسشنامه توسط افراد خبره و تحقیقات قبلی و پایایی پرسشنامه تحقیق به وسیله آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش 908/0 و برای پرسشنامه خلاقیت و نوآوری 880/0 تایید شده است. برای تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بین ابعاد مدیریت دانش شامل کسب دانش، خلق دانش، کاربرد دانش، انتقال دانش، حفظ دانش، نوآوری در مدیریت دانش و مستند سازی نتایج مدیریت دانش با مدیریت خلاقیت و نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ضریب پیرسون برای فرضیه های تحقیق نشان از شدت این رابطه و همسویی دارد. این نتایج توجه مدیران را برای بهبود نوآوری در سازمان به ابعاد مدیریت دانش ضروری می نماید.

Studying the relation between knowledge management and organizational creativity and innovation management (Case study: a military research organization)

The complex, variable, and unpredictable environment of military organizations require innovation and creativity, discovery of new ways and products, monitor ability, and recognition and mastering the new technologies, and identifying the new opportunities. This article has studied the relation between the management of knowledge, creativity and innovation, in a military research organization. The research statistical population is 60 researchers of the organization, and the completed questionnaires were used for analysis. The research is qualitative and correlation-descriptive. The standard questionnaire is the tool for data collection. Its validity is confirmed by the experts and previous researches. The reliability is confirmed by Alpha Cronbach, and it was 0.908 for knowledge management, and 0.880 for creativity and innovation one.    SPSS software is used for data analysis. The results show that, there is a significant relation between the dimensions of knowledge management (including acquisition, creation, application, transfer, and preservation of knowledge, innovation and results documentation of knowledge management), and the management of organizational creativity and innovation. Also, Pearson coefficient for research theories is an indication of this relation and alignment intensity. These results require managers’ attention to dimensions of knowledge management for improving innovation in organizations.

تبلیغات