آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش و تأثیر عوامل سرمایه مشتری در تشخیص و توسعه فرصت های کارآفرینی شرکت کرمان خودرو در سال 1397 بود. جامعه آماری پژوهش 130 نفر بود و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 97 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار اسمارت پلاس در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص پی ال اس بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. درنهایت یافته های پژوهش تأثیر سرمایه مشتری و ابعاد آن شامل ارزش امتیازات تحت تملک شرکت، روابط با مردم و سازمان های مرتبط با مشتریان، سهم بازار، نرخ حفظ یا از دست دادن مشتریان، سودآوری خالص به ازای هر مشتری را در تشخیص و توسعه فرصت های کارآفرینی در جامعه موردمطالعه مورد تأیید قرارداد.

The role and effect of customer capital factors in identifying and developing entrepreneurial opportunities in Kerman Khodro Company

The purpose of this study was to investigate the role and effect of customer capital factors in identifying and developing entrepreneurial opportunities of Kerman Khodro Company in 1397. The statistical population of the study was 130 people from whom 97 ones were considered as sample size by simple random sampling method. The research tool is a researcher-made questionnaire. After distributing and collecting the questionnaires, the information was analyzed and the hypotheses were tested using the structural equation modeling method, and with the help of Smart Plus software, the measurement and structural sections were performed in two parts. In the first part, the technical characteristics of the questionnaire including reliability, convergent validity and divergent validity specific to PLS were examined. In the second part, the significant coefficients of the software were used to study the research hypotheses. Finally, research findings confirmed the impact of customer capital and its dimensions, including the value of company-owned privileges, relationships with people and organizations related to customers, market share, retention or loss of customers, and net profit per customer on identifying and developing entrepreneurial opportunities in the community under study.

تبلیغات