بررسی تاثیر مشارکت مشتری در توسعه محصول جدید در صنایع کاشی و سرامیک یزد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تأثیر و اهمیت مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید است. متغیر عدم اطمینان تکنولوژی از عواملی است که بر مشارکت مشتری تأثیرگذار است که از دو بعد موردبررسی قرار می گیرد. بعد دیگری که به عنوان متغیر میانجی مشارکت مشتری و توسعه محصول جدید شناسایی و موردبررسی قرارگرفته است، پیامدهای عملیاتی است که دارای دو متغیر سرعت نوآوری و کیفیت فنی می باشد. با توجه به پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده، مدل مفهومی پژوهش تدوین و فرضیه ها تعیین شدند. در این مطالعه نمونه گیری به صورت نمونه گیری قضاوتی از بین کارخانه های صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است که به این منظور نرم افزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت یافته ها نشان از تأیید تمام فرضیات پژوهش دارد.Reviews Customer involvement in new product development in Yazd tile and ceramic industry
The purpose of this study is to evaluate the effect and importance of customer involvement in new product development. Technology uncertainty factors are of the most important factors that affect customer involvement. These two types of factors are analyzed from two distinct dimensions. Another variable that has been identified and analyzed as a mediator is the operational outcome that has two dimensions: Innovation speed and technical quality. The conceptual model and research hypotheses have been determined according to literature review of this realm. The judgmental sampling is taken from Yazd Tile industries. The implementation of data gathering has been through a questionnaire and the structural equation modeling (SEM) and partial least squares (PLS) has been used for analyzing the hypothesis, therefore we have used Smart PLS software. Finally, based on the results, all the hypotheses have been confirmed and supported.