ارائه الگوی مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایجاد و بررسی نرم افزار کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
آرشیو
چکیده
از مهیج ترین و جدال برانگیزترین پدیده های اخیر مدیریتی، پدیده ای با نام مهندسی مجدد فرایند های کسب و کار می باشد که با کلماتی چون «طراحی دوباره»، «نوآوری فرایندها»، «مدیریت تغییر»، «ساختاردهی مجدد» و «توسعه سیستم های اطلاعاتی» معرفی می گردد. بررسی ها نشان می دهد که شمار پژوهش ها این مهم در چند دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته؛ اما پژوهش های پیمایشی در این زمینه درصد کمی (تنها 3%) را به خود اختصاص داده است که از این میان در حدود نیمی از آن ها بر اجرا و یا فناوری اطلاعات تمرکز دارند، تعداد کمی به مطالعه منابع انسانی یا اهداف استراتژی مهندسی مجدد پرداخته اند و در زمینه الگوبرداری مهندسی مجدد، تحقیق پیمایشی صورت نگرفته است. خلاء ناشی از پژوهش های پیمایشی مهندسی مجدد در حوزه ارزیابی عملکرد از یک طرف و از طرف دیگر شناسایی این مهم به عنوان، عمده ترین تسهیل کننده در مهندسی مجدد فرایند های کسب و کار، لزوم تمرکز بر این حوزه از ادبیات را پر رنگ تر می سازد. به گونه ای که این تحقیق با تمرکز بر فاکتور انسانی به عنوان مهم ترین و زیربنایی ترین گام از گام های مهندسی مجدد، تلاش دارد تا معیارهایی را برای ارزیابی عملکرد آن در ایجاد کتابخانه دیجیتالی ارائه دهد. برای این منظور این تحقیق اساس کار خود را بر نتایج پیمایش میان متخصصان برجسته در زمینه مهندسی مجدد و کتابخانه دیجیتالی قرار داده است. این پژوهش در چهار حوزه شامل • عملکرد و استفاده کاربران و کارکنان کتابخانه دیجیتالی موسسه فناوری اطلاعات ایران • کاربری نرمافزار کتابخانه دیجیتالی • طراحی نرمافزار کتابخانه دیجیتالی • شبکه های ارتباطی کتابخانه دیجیتالی تعریف گردیده که این حوزه ها در حقیقت حوزه های فعالیت مهندسی مجدد در ایجاد کتابخانه دیجیتالی می باشند. این معیارها برای فهم هرچه بهتر مهندسی مجدد در کتابخانه دیجیتالی و ارائه الگوی ارزیابی که در انتهای این مقاله آمده حائز اهمیت می باشند که بر اساس نرم افزار کتابخانه دیجیتال موسسه فناوری اطلاعات ایران مورد بررسی قرار گرفته است.Model-based engineering and information technology in the development of Digital Library Software Institute of Information and Communications Technology
The recent phenomena of the most exciting and controversial battle management, business process re-engineering is known as a phenomenon that words such as "Re-Design", "Innovation Processes", "change management""Restructuring" and "Information Systems Development" is introduced Studies show that a number of important research in recent decades has grown significantly; But research in the field of quantitative survey (only 3%) is allocated among the nearly half of them Run and focus on information technology, human resources or a small number of studies have re-engineering strategy and reengineering field modeling, survey research has been done Vacuum measurement of reengineering research in the area of performance evaluation on the one hand and the other hand to identify this as the most facilitating the re-engineering of business processes, the need to focus on the field of literature makes full Rngtr Therefore, this study focuses on the human factor as the most important foundational step of reengineering steps, trying to establish performance criteria for digital libraries For the purposes of this study, based on survey results among the leading professionals in the field of digital libraries has been re-engineered. This study consists of four areas • Function and use of digital library users and staff of the Institute of Information Technology • use digital library software • networking • software design digital libraries digital library The fact that these areas are defined as areas of engineering activity in the development of digital libraries are. Re-engineering for better understanding of the criteria and provide a model for evaluating digital libraries at the end of this article The importance of this paper are based on Information Technology Institute of Digital Library Software has been studied.