آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

در جهان پر از تغییر امروزی، فناوری به تنها سلاح رقابتی کشورها تبدیل شده است. امروزه سازمان ها از تغییرات فناوری به عنوان وسیله ای جهت ایجاد فرصت برای کسب وکارهای خود استفاده می نمایند. لذا ایجاد تغییرات فناورانه و یا دنباله روی مؤثر این تغییرات نیازمند راهبرد های مدوّنی جهت ایجاد وحدت رویه و یکپارچه سازی تلاش های درون سازمان است. اما در اغلب متون تخصصی مفهوم تدوین راهبرد فناوری با درجه ای از پیچیدگی و ابهام نقل شده است که بکارگیری الگوها و مدل های ارائه شده را با مشکل مواجه ساخته است. برای مثال در مدل هکس- مجلوف مشخص نشده است که اگر سازمان مورد بررسی یک سازمان خدماتی باشد چگونه می توان واحدهای راهبرد فناوری را مشخص نمود. و در حالتی کلی تر این نقیصه یعنی ابهام در برخورد با سازمان های خدماتی را می توان در بیشتر مدل های ارائه شده برای تدوین راهبرد فناوری مشاهده نمود. بر این اساس در مقاله حاضر سعی شده تا با تلفیق نظریات موجود الگویی ملموس و مبتنی بر واقعیت های بومی کشور پیشنهاد گردد که نه پیچیدگی های تعریف واحدهای فنی راهبردی و ... را داشته باشد و نه مشکلی در لحاظ کردن راهبرد های موجود داشته باشد. در انتها نیز به منظور تبیین بیشتر موضوع، تدوین راهبرد فناوری برای یک شرکت خدماتی در قالب مطالعه موردی ذکر گردیده است.

The presentation of a pattern for technology strategic planning: technical and soil mechanics laboratory (case study)

In today's world full of changes, technology has become to be the countries' only competitive weapon. Nowadays, the organizations use the technology changes as a tool for making their business opportunities. So, making technologic changes or following them effectively requires compiled strategies to create the unity of policy and to integrate the inner organization efforts. But the concept of technology strategy compilation in most technical texts is quoted to some extent of complexity and ambiguity which makes the use of the presented patterns and models difficult. For example, in Hax-Majluf model, it is not specified how the technology strategic units can be determined if the organization under consideration is a service one; and generally, this defect, namely the ambiguity in dealing with service organizations, can be observed in most of the presented models for compiling the technology strategy. On this basis, in this article it is tried to suggest a concrete pattern based on indigenous realities of the country by combining the present views in such a way that have neither definition complexities of strategic technical units nor the problem of considering the present strategies. Finally, in order to clarify more the subject, the technology strategy compilation for a service organization is mentioned in the form of a case stud

تبلیغات