آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

مقاله حاضر با هدف ارائه راه کارهای تحقق توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه معنویّت و اخلاق در نظام تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش عالی نظامی از طریق ارزشیابی عملکرد دانش آموختگان آن انجام گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از فرماندهان مستقیم کلیه دانش آموختگانِ سال 1395 مرکز (به تعداد 699 نفر) که پس از طی موفقیت آمیز دوره مقدماتی رسته ای و در زمان اجرای پژوهش (سال 1398) قریب به 2 الی 3 سال در یگان های عملیاتی خدمت کرده اند. جامعه نمونه به صورت تمام شمار انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری داده ها، در روش کمّی، پرسشنامه سنجش شایستگی های دانش آموختگان جوان در حوزه معنویّت و اخلاق و نیز در روش کیفی، مصاحبه گروه کانونی است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و هم چنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 88. 6% بدست آمد. تکمیل کنندگان پرسش نامه ها و مصاحبه شوندگان شامل فرماندهان گردان های عملیاتی هستند که 2 الی 3 سال در تماس کاری مستقیم با این دانش آموختگان بوده اند. بر این اساس تعداد 521 پرسشنامه تکمیل و قریب به 1268 دقیقه مصاحبه صورت گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده های کمّی از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های t استودنت تک نمونه ای و ANOVA) و داده های کیفی از جدول فراوانی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که میزان شایستگی های دانش آموختگان در حوزه معنویّت و اخلاق، به طور معنی داری بالاتر از میانگین و در وضعیت «مطلوبی» قرار دارد هم چنین رتبه بندی شایستگی های سه گانه دانش آموختگان جوان، نشان داد که شایستگی های ارزشی، دارای بالاترین رتبه در میان شایستگی های سه گانه عملکردی آنها می باشد.

متن

Assessing the desirability of the field of spirituality and ethics of the graduates of a military higher education center based on the document of the second step of the Islamic Revolution of Iran

The present article was conducted with the aim of presenting the strategies for fulfilling the recommendations of the statement of the second step of the revolution in the field of spirituality and ethics in the educational system of a military higher education center by evaluating the performance of its graduates. This research was applied and was done by descriptive-survey and cross-sectional method. The research population is the direct commanders of all the graduates of the center in ۲۰۱۶ (۶۹۹ people) who have served in the operational units for nearly ۲ to ۳ years after successfully completing the introductory course (and at the time of the research in ۲۰۱۹). The sample population was selected as a whole. Data collection tools include the quantitative method of the researcher-made questionnaire and the qualitative method of the focus group interview. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was ۸۸.۶% using Cronbach's alpha coefficient. Based on this, ۵۲۱ questionnaires were completed and ۱۲۶۸ minutes of interviews were conducted. To analyze the quantitative data, descriptive and inferential statistical indices (sample student t-test and ANOVA) and qualitative data were used. The results show that the level of competencies of graduates in the field of spirituality and ethics is significantly higher than the average and is in a "desirable" condition. Also, the ranking of three competencies of young graduates showed that value competencies have the highest rank.

تبلیغات