علوم و فنون نظامی

علوم و فنون نظامی

علوم و فنون نظامی سال یازدهم پاییز 1394 شماره 33 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر درمان فراشناختی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی و کلامی کارکنان وظیفه مرکز تربیت و آموزش شهید فیض ا... امانی نزاجا در سال 1393(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: درمان فراشناختی پرخاشگری کارکنان وظیفه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 346 تعداد دانلود : 950
ازجمله معضلات حادی که فرماندهان در یگان های نظامی با آن بسیار روبه رو هستند و از اهمیت شایانی برخوردار است پرخاشگری کارکنان وظیفه یا تحت امر است. هدف این مقاله یافتن اثربخشی درمان های فراشناختی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی و کلامی کارکنان وظیفه مرکز تربیت و آموزش شهید فیض ا... امانی نزاجا می باشد. بدین منظور، 40 نفر از کارکنان وظیفه مراجعه کننده به شعبه خدمات مشاوره ای بازرسی این مرکز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نظام دار در دو گروه تصادفی (گروه درمان فراشناختی و گروهِ کنترل) با حجم مساوی (20 نفر) قرار گرفتند که از آزمون های پرخاشگری بأس و پری، مصاحبه سازمان یافته، توسط روان شناس بالینی، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد که در تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) انجام شده روی داده ها نشان داد: درمان فراشناختی در کاهش پرخاشگری فیزیکی و کلامی کارکنان وظیفه اثربخش بوده است. این مداخله ها با جایگزین کردن الگوهای سازگاری رفتاری و شناختی در این افراد، به وی امکان می دهد که از خزانه رفتاری گسترده تر و مناسب تر در مواجهه با موقعیت برخوردار باشد و در واکنش به مسائل با برنامه ریزی و آینده نگری مؤثرتری عمل کند. بنابراین، با استفاده از مداخلات روان شناختی به ویژه مداخلات فردی می توان میزان پرخاشگری کارکنان وظیفه را کاهش داد.
۲.

الگوی پیروزی مجاهدان اسلام در جنگ های ترکیبی از منظر قرآن کریم(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: قرآن الگو مجاهد جنگ ترکیبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 763 تعداد دانلود : 893
در جنگهای امروزی که به صورت هیبریدی- استفاده یک بازیگر دولتی یا غیر دولتی با ترکیبی از شکل های متعارف، نامنظم و نامتقارن و بکارگیری شیوه ها و ابزار های دیپلماتیکی، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی با هدف ایجاد بی ثباتی در کشور هدف- انجام می گیرند؛ تفوق بر دشمنان مستلزم ارائه و بکارگیری الگوی خردمندانه ای است که متضمن کسب پیروزی نهایی در این نوع از جنگها باشد. بنابراین سوال عمده مقاله عبارت از: الگوی پیروزی مجاهدان اسلام در جنگ های ترکیبی از منظر قرآن کریم کدام است؟ و هدف اصلی آن، تبیین الگوی پیروزی مجاهدان اسلام در جنگ های ترکیبی از منظر قرآن کریم می باشد. این مقاله دارای روش داده بنیاد و از نوع کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری تحقیق؛ مشتمل بر آیات نورانی و تفاسیر نمونه و راهنما قرآن کریم و همچنین بیست نفر از خبرگان علوم قرآنی و دفاعی است که با روش هدفمند انتخاب شده اند. روش های گردآوری داده ها میدانی و کتابخانه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است. بر مبنای یافته های این مقاله 95%جامعه نمونه (اکثریت مطلق) تاثیر مقوله های بدست آمده بر الگوی قرآنیِ پیروزی مجاهدان اسلام در جنگ های ترکیبی را در حد خیلی زیاد می دانند.
۳.

بررسی کاربردهای نظامی فناوری کلان داده و نقش آن در مدیریت صحنه نبرد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کلان داده سازمان های دفاعی صحنه نبرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 298 تعداد دانلود : 70
در عصر اطلاعات و ارتباطات، رشد روزافزون و نمایی تولید و تبادل داده های متنوع از منابع مختلف، مفهوم کلان داده را بوجود آورده است. در کشورهای صنعتی، سرمایه گذاری وسیعی در مورد بهره گیری از فرصت ها و برطرف نمودن چالش های فنی و مدیریتی این فناوری نوظهور در حال انجام است. کلان داده علاوه بر کاربردهای تجاری، اجتماعی، اقتصادی و علمی در تأمین امنیت ملی و کاربردهای نظامی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در مدیریت عملیات نظامی، استفاده بلادرنگ و مؤثر از داده های بیشتر و افزایش سرعت انتقال و پردازش داده ها، از حساسیت و جایگاه حیاتی برخوردار است. هدف اصلی این مقاله، بررسی کاربردهای نظامی فناوری کلان داده و نقش آن در مدیریت صحنه نبرد است. برای این منظور ابتدا به معرفی ویژگی ها، کارکردها و ابزارهای مورد استفاده در کلان داده پرداخته شده و در ادامه با اشاره به کاربردهای اخیر این فناوری در سازمان های دفاعی و امنیتی، با ارائه دو مدل مفهومی، نقش این فناوری در مدیریت صحنه نبرد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشانگر آن است که بکارگیری فناوری کلان داده موجب بهینه سازی کارایی تجهیزات، تصمیم گیری به موقع، هدایت نیروها و افزایش توان عملیاتی شده و برای کسب برتری نظامی در جنگهای آینده امری ضروری است. توجه به آگاه سازی، برنامه ریزی و شناسایی توانمندی های داخلی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و لزوم بومی سازی زیرساخت های ارتباطی و مراکز داده به منظور تبیین تعامل این فناوری با کاربردهای نظامی، از جمله راهکارهای پیشنهاد شده در این مقاله است.
۴.

نظامیات در ادبیات فارسی: ( مطالعه موردی؛ اسکندرنامه نظامی گنجوی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: نظامیات اسکندرنامه نظامی گنجوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 267
از درونمایه های قابل اعتنا در آثار ادب فارسی مقوله نظامیّات است. مُراد ما از نظامیات شامل آن اُموری می شود که به اَمر و رأی نظامی پرداخته می شود. نظامی گنجوی از سرایندگان برجسته ادبیات رزمی و بزمی بشمار می رود. یکی از آثار برجسته نظامی در حوزه ادبیات رزمی اسکندرنامه است این اثر که در دو بخش ( شرفنامه و اقبالنامه) تدوین شده است شرح جنگاوریهای اسکندر مقدونی است. نظامی در اسکندرنامه سه تصویر متمایز از اسکندر ترسیم می کند. در این پژوهش به یکی از این تصاویر پرداخته می شود. تصویری که او را پادشاهی صاحب تخت و تاج، ولایت ستان و جهانگیر نشان می دهد. اسکندر برای دست یافتن به این همه توفیق در عرصه نظامی از کدام شیوه و شگرد بهره برده است. مولفه های کامیابی او در عرصه نظامیگری چه اُموری بوده است. و در نهایت منش شخصی او از کدام ویژگی نظامی بهره مند بوده است. مهمترین یافته های این پژوهش جایگاه، اهمیت و امکان بکارگیری اندیشه های قدما می باشد،مشخص گردید تا زمانی که آدمی از روی غریزه به نبرد می پردازد، مولفه هایی از قبیل: انتخاب محل جنگ، نحوه آرایش سپاه، ترکیب جمعیتی سپاه، استفاده از قومیتهای گوناگون در ترکیب لشگر، روحیّه جنگاوری، دادن وعده غنایم جنگی و پاداش مادی، دیده بانی، حفاظت از مناطق تصرف شده، استفاده از حربه رُعب و وحشت افکنی در میان سپاه دشمن، رجز خوانی، عنصر موسیقی یا مارش نظامی، مین گذاری، استفاده از منجنیق، مقابله به مثل، که از شگردهای مورد اِعتنای اسکندر در نبرد با مخالفین بوده به شکلهای نوینی کاربرد خواهد داشت.
۵.

مطالعه و بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر سرمایه اجتماعی اساتید دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی فرهنگ سازمانی اعتماد مشارکت پیوندهای اجتماعی غیررسمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 399 تعداد دانلود : 343
زمینه و هدف: هدف در پژوهش کاربردی حاضر، بررسی میزان تاثیر فرهنگ سازمانی بر سرمایه اجتماعی اساتید دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در جهت ارائه راه کارهایی برای تقویت این مهم در راستای بهبود و پیشرفت اهداف سازمانی می باشد. روش: جامعه ی آماری این پژوهش ، شامل کلیه اساتید و مدرسان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری ( اعضای هیأت علمی و نظام مدرسین اجا) می باشد که حجم آماری 270 نفر و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 160 نفر بدست آمده است. در این پژوهش داده های اولیه از طریق روش کتابخانه ای و داده های ثانویه با استفاده از روش میدانی (پرسشنامه) بدست آمده است. برای تایید یا رد فرضیه های پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها: با توجه به بررسی انجام شده بر روی پنج فرضیه پژوهش، می توان نتیجه گیری کرد که در مجموع، تقویت عوامل فرهنگ سازمانی در افزایش مولفه های سرمایه اجتماعی اساتید دانشگاه موثر می باشد. این تاثیر به خصوص در متغیر اعتماد بیشتر است. اما در خصوص متغیر مشارکت نیازمند توجه و ملاحظات بیشتری است. نتیجه گیری: شناخت عوامل فرهنگی هر سازمان و تلاش جهت تقویت این عوامل از وظایف مهم مدیران است. فرهنگ، منبع اعتماد و همکاری است. هرچه شعاع اعتماد بیشتر باشد گروه مورد نظر، سرمایه اجتماعی بیشتری خواهد داشت. کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی، فرهنگ سازمانی، اعتماد، مشارکت، پیوندهای اجتماعی غیررسمی، بخشش و روحیه داوطلبی، تنوع معاشرت ها و دوستی ها.
۶.

پتانسیل یابی سایت های دیدبانی یگان های رزمی با استفاده از GIS و منطق فازی در منطقه نصرآباد اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم اطلاعات جغرافیایی مکان یابی دیدگاه سلسله مراتبی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 482
شناخت زمین و آشنایی با ویژگی های مختلف آن با استفاده از ابزارهای به روز و کارآمد عامل مهمی در دستیابی به برتری نظامی محسوب می شود. انتخاب مکان مناسب جهت استقرار سایت های دیدبانی و پست های استراق سمع در صحنه نبرد یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین اقدامات فرماندهان نظامی محسوب می گردد. هدف از این پژوهش شناسایی و تعیین مناطق بهینه استقرار دیدبانها در منطقه نصرآباد اصفهان قبل از حضور فیزیکی، با در نظر گرفتن کلیه شرایط، محدودیت ها و قابلیت های موجود می باشد. جهت نیل به این هدف، عواملی از قبیل: شیب، جهت شیب، قابلیت دید و اختفاء، نوع لندفرم ها، زمین شناسی و نوع سازندها، نوع خاک، میزان دسترسی به شبکه راه ها و فاصله از دشمن مورد بررسی قرار گرفت. پس از آماده سازی داده ها و نقشه های موضوعی لازم، عملیات نرمال سازی روی لایه ها انجام شد. سپس توسط روش AHP و رویکرد فازی نسبت به وزن دهی لایه ها اقدام و با استفاده از عملگرهای فازی در محیطGIS، عملیات همپوشانی فازی (روی لایه ها انجام و پهنه بندی منطقه در پنج گروه بسیار مناسب، مناسب، متوسط و ضعیف و بسیار ضعیف مشخص گردید. نتایج پژوهش با توجه به بازدیدهای میدانی انجام شده، نشان می دهد که محدوده های نیمه مرتفع و مناطقی که از نظر ژئومورفولوژی نظامی حائز اهمیت و مطابق ملاحظات این مکان ها با بهره گیری از حداکثر میدان دید و شعاع عمل می باشد به خوبی استخراج گردیده است.
۷.

نحوه ی پشتیبانی آتش گروه های توپخانه از مأموریت قرارگاه های منطقه ای نزاجا در جنگ ناهمتراز(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: سازمان برای رزم طرح ریزی آتش جنگ ناهمتراز گروه های توپخانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 805 تعداد دانلود : 591
هر کشوری برای مقابله با تهدیدات باید دارای تدابیر، خط مشی ها و تمهیدات خاص باشد تا بتواند تلاش های دفاعی و امنیتی خود را در قالب دکترین و سیاست های کلی هم جهت نموده و به مورداجرا گذارد، با توجه به تغییرات ایجادشده در ساختار نیروی زمینی نحوه ی پشتیبانی آتش گروه های توپخانه از مأموریت قرارگاه های عملیاتی منطقه ای نزاجا به خصوص در جنگ ناهمتراز با چالش جدی مواجه گردیده است تحقیق حاضر به این موضوع پرداخته و هدف این تحقیق مطالعه موردی در خصوص تبیین نحوه ی سازمان برای رزم و طرح ریزی آتش گروه های توپخانه در پشتیبانی آتش از مأموریت قرارگاه های عملیاتی منطقه ای نزاجا در جنگ ناهمتراز هست. روش تحقیق توصیفی با رویکرد تحلیل آمیخته هست. جامعه موردمطالعه گروه های توپخانه نزاجا می باشند. به علت نداشتن سابقه ی نبرد در برابر نیروهای فرا منطقه ای در کشور، محقق با توزیع پرسشنامه، مصاحبه با صاحب نظران، اسناد و مدارک از ابزار و روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده می نماید. یافته های این تحقیق منظور نمودن موارد جدیدتری نسبت به جنگ کلاسیک در سازمان برای رزم و طرح ریزی آتش گروه های توپخانه در پشتیبانی آتش از مأموریت قرارگاه های عملیاتی منطقه ای نزاجا در جنگ ناهمتراز هست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴