آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل نقش آموزش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه با تأکید بر میانجی نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 1267 نفر از کارآموزان اداره آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه را شامل می شود. که با استفاده از فرمول کوکران 295 نفر به عنوان نمونه برای نیمه اول سال 1401 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که از روایی و پایایی خوبی نیز برخوردار بودند. نتایج فرضیات حاکی از آن بود که آموزش کارآفرینی بر خود اثربخشی کارآفرینی تأثیر متوسط، مستقیم و معنی دار و بر نگرش کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط و ضعیف، مستقیم و غیرمستقیم، و معنی دار دارد، خود اثربخشی کارآفرینی بر نگرش کارآفرینی تأثیر قوی، مستقیم و معنی دار و بر ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط، مستقیم و غیرمستقیم و معنی دار و همچنین نگرش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه تأثیر متوسط، مستقیم و معنی دار در نهایت خود اثربخشی کارآفرینی و تگرش کارآفرینی می توانند نقش میانجی گری را ایفا کنند. با وجود مدل طراحی می توان انتظار داشت که آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه بتواند به منظور افزایش ذهنیت کارآفرینانه کاراموزانش به افزایش سطح آموزش کارآفرینی بپردازد و اگر بخواهد تأثیرگزاری بیشتری بر ذهنیت کارآفرینانه داشته باشد بایستی بتواند به متغیرهای نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی که نقش متغیرهای میانجی گر را دارند، توجه زیادی شود.

تبلیغات