این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش های فنی و مهارتی دریکی از سازمان های نظامی و در سه سطح عوامل فردی، آموزشی و سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی-همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 283 نفر از سرپرستان خطوط تولیدی سازمان موردمطالعه است که در سال 1397 تحت پوشش آموزش های فنی و مهارتی بوده اند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان-کرجسی،150 نفر تعیین گردیده و آزمودنی ها بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است که در طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده است. برای آزمون پایایی پرسشنامه از آلفای کرون باخ بهره گرفته شده که مقدار آن 86/. است. برای روایی محتوایی هم از روش توافق متخصصان استفاده شده است. در تحلیل داده ها از آماره های توصیفی نظیر میانگین، نما، فراوانی، درصد، انحراف معیار و تحلیل عاملی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که عوامل فردی، آموزشی و سازمانی درمجموع، 69% از کل واریانس به دست آمده را تبیین کرده اند که بیانگر تأثیرگذاری بالای آن ها در اثربخش نمودن آموزش های فنی و مهارتی است.