نویسندگان: طاهره احمدی پور
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۲۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۰

چکیده

این مقاله گزارش مختصری از نتایج بخشی از یک بررسی وسیع تر در خصوص مهمترین عوامل برون زبانی موثر بر پذیرش نو واژه های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان زبان ملی در بین فارسی زبانان ایرانی است. مطابق فرضیه این پژوهش، بین دو عامل ارزیابی و کاربرد به عنوان دو متغیر مهم و موثر در فرایند پذیرش و انتشار نو واژه ها، همبستگی وجود دارد. این بررسی با ابزار پرسشنامه و با کمک 450 پاسخگو در سه استان تهران، اصفهان و کرمان و با استفاده از شیوه های آماری گوناگون به انجام رسید. نتایج این تحقیق نشان داد که بین این دو متغیر رابطه معنی دار مثبت وجود دارد و این به آن معنی است که در برنامه ریزی واژگان، باید به نگرش های اعضای جامعه زبانی توجه خاص شود تا از این طریق، پذیرش و درنتیجه انتشار این نوآوری های واژگانی افزایش یابد.

تبلیغات