شناسایی و اعتباریابی راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اعتباریابی راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران بود. روش پژوهش از نظر گرد آوری داده ها، ترکیبی به صورت کیفی-کمّی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، کارشناسان، مطلعین و خبرگان آشنا با مدیریت مطالعات راهبردی ورزشی، مدیران و مسئولان انجمن ورزش های الکترونیکی مانند مسئول کمیته توسعه و پیشرفت، انجمن ورزش های الکترونیکی بودند. روش نمونه گیری غیراحتمالی با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. همچنین جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و مسئولان باشگاه های ورزش الکترونیک و ورزشکاران ورزش الکترونیک برابر با 360 نفر بودند. ابزار پژوهش، مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسش نامه محقق ساخته ای بود که با توجه به کدهای استخراج شده در قسمت کیفی، طراحی شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار MAXQDA و قسمت کمّی با نرم افزار مدل معادلات ساختاری AMOS انجام گرفت. نتایج مربوط به راهبردهای مؤثر بر توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک در ایران نشان داد که 6 مفهوم و 44 کد نهایی شناسایی و تأیید شد. نتایج مدل به لحاظ اعتباریابی نیز تأیید شد. نتایج نشان داد که راهکارهای راهبردهای آموزشی و پژوهشی، توسعه رقابت های رسمی، بسترسازی جذب حامی مالی، ایجاد تمایز، تعامل با رسانه ها راهبردهای توسعه باشگاه های ورزش الکترونیک را تشکیل دادند.Identifying and Validating Strategies Affecting the Development of E-sports Clubs in Iran
The aim of the present research was to identify and validate the effective strategies for the development of e-sports clubs in Iran. The research method used a mixed qualitative-quantitative approach for data collection. The qualitative population consisted of experts, informed individuals, and authorities familiar with strategic sports management, as well as managers and officials of e-sports associations such as the development and progress committee and the e-sports association. The sampling method was non-probabilistic, with purposive selection and maximum diversity. The sample size for this research was determined to be 16 based on theoretical saturation. Additionally, in the quantitative section, the participants were managers and officials of e-sports clubs and e-sports athletes, totaling 360 individuals. The research tools included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire designed based on the extracted codes in the qualitative section. The qualitative data analysis was conducted using Maxqda software, while the quantitative analysis was performed using the AMOS structural equation modeling software. The results identified and validated 6 concepts and 44 codes related to the effective strategies for the development of e-sports clubs in Iran. Finally, the model results were confirmed in terms of validation. The results indicated that educational and research strategies, the development of official competitions, creating a platform for attracting financial support, differentiation, and interaction with the media formed the strategies for the development of e-sports clubs.