الگوی فرماندهی در پلیس فرودگاه های کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: به علت نبود الگوی فرماندهی مشخص در پلیس فرودگاه های کشور، اغلب انتخاب و انتصاب فرماندهان و نحوه فرماندهی آن ها، براساس سلیقه های شخصی و شناخت سطحی انجام می شود و در این موضوع حساس دقت کافی به عمل نمی آید؛ لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی فرماندهی در پلیس فرودگاه های کشور بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق، کیفی است. جامعه موردمطالعه پژوهش، فرماندهان و معاونان پلیس پیشگیری فراجا، معاونین ستاد پلیس فرودگاه های کشور و فرماندهان پلیس فرودگاه های سراسر کشور بودند. روش انتخاب مصاحبه شوندگان، هدفمند مبتنی بر معیار سابقه فرماندهی در پلیس فرودگاه بود. پس از انجام مصاحبه بیست وچهارم، شاخص های تکراری به دست آمد و برای اطمینان از اشباع نظری، مصاحبه تا مشارکت کننده بیست وششم ادامه یافت و اشباع نظری حاصل شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه وتحلیل شد. براین اساس، داده های به دست آمده براساس تکنیک کدگذاری جمله به جمله و استخراج مفاهیم و مقوله ها در قالب شاخص ها و مؤلفه ها با کمک نرم افزار اکسل سازمان دهی شدند.یافته ها: براساس یافته های به دست آمده، تعداد 40 شاخص در مؤلفه اجتماعی و شخصیتی، تعداد 9 شاخص در مؤلفه مهارت های حرفه ای، تعداد 21 شاخص در مؤلفه رهبری، تعداد 12 شاخص در مؤلفه تعامل، تعداد 11 شاخص در مؤلفه اهداف سازمانی، تعداد 16 شاخص الزامات فرماندهی در پلیس فرودگاه های کشور به دست آمد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که براساس نظرات فرماندهان بر مبنای شاخص های به دست آمده از مصاحبه ها در مؤلفه های اجتماعی و شخصیتی، مهارت های حرفه ای، رهبری، تعاملی، اهداف سازمانی و الزامات فرماندهی، با عنایت به حساسیت های خاص فرماندهی در پلیس فرودگاه های کشور و طیف خاص مراجعان فرودگاهی، بر دارابودن برخی شاخص های منحصربه فرد اتفاق نظر داشتند که مبتنی بر تجزیه وتحلیل یافته های حاصل از مصاحبه با خبرگان و نخبگان و براساس شاخص ها و مؤلفه های به دست آمده، الگوی فرماندهی پلیس فرودگاه های کشور ارائه شد.A Model for Police Command in Iranian Airport Police
Background and aim: Due to the lack of a specific command model in the country's airport police, often the selection and appointment of commanders and their command methods are based on personal tastes and superficial knowledge, and in this sensitive issue, not enough precision is done; Therefore, the aim of the current research was to identify the command model in the country's airport police.Method: The current research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research type. The research community was the commanders and deputies of Faraja Prevention Police, the deputies of the country's airport police headquarters, and the police commanders of airports all over the country. The method of selecting the interviewees was purposeful based on the criterion of commanding experience in the airport police. After conducting the twenty-fourth interview, repeated indicators were obtained and to ensure theoretical saturation, the interview continued until the twenty-sixth participant and theoretical saturation was achieved. The data collection tool was a semi-structured interview questionnaire. The data was analyzed using the qualitative content analysis method. Therefore, the obtained data were organized based on the sentence-by-sentence coding technique and the extraction of concepts and categories in the form of indicators and components with the help of Excel software.Results: Based on the findings, there are 40 indicators in the social and personality component, 9 indicators in the professional skills component, 21 indicators in the leadership component, 12 indicators in the interaction component, 11 indicators in the organizational goals component, and 16 indicators in command requirements.Conclusion: The results of the research showed that based on the opinions of the commanders based on the indicators obtained from the interviews in social and personality components, professional skills, leadership, interaction, organizational goals and command requirements, taking into account the special sensitivities of the command in the airport police of the country and the specific range of airport clients, agreed on having some unique indicators, based on the analysis and analysis of findings from interviews with experts and elites, and based on the obtained indicators and components, the model of the country's airport police command was presented.