زمینه، پیامد و راهبردهای توسعه استعداد معلمان تازه کار: یک پژوهش آمیخته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: یکی از چالش های مهم در سازمان ها مقوله، جذب و توسعه استعدادهاست. چراکه بسیاری از آن ها به دلیل کمبود استعدادها با تهدید و تغییرات بزرگی روبرو هستند. در این راستا، یکی از این سازمان ها، آموزش وپرورش است که نیاز به توسعه استعداد معلمان تازه کار دارد. به منظور حل این چالش، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه استعداد معلمان تازه کار طراحی شده است. روش: روش پژوهش حاضر، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی که از هر دو روش پژوهش کیفی و روش پژوهش کمّی استفاده شد، ازنظر زمانی در سال 1402 و ازنظر مکانی در شهر تهران بود، بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش 6 سؤال مصاحبه نیمه ساختار یافته طراحی و از پاسخگویان داده های لازم جمع آوری شد یافته ها: با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 25 نفر از متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در شهر تهران و سایر شهرهای در دسترس صورت پذیرفت، درنهایت 286 مؤلفه در قالب، 53 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی که در پدیده محوری (5 مقوله). شرایط علی (6 مقوله)، در عوامل زمینه ای (6 مقوله)، در عوامل مداخله گر (12 مقوله)، در راهبردها (9 مقوله)، و در پیامدها (15 مقوله)، شناسایی شد. همچنین الگوی پیشنهادی توسعه استعداد معلمان تازه کار با استفاده از روش های تحلیل عامل تأییدی مرحله اول و دوم، نهایی و اعتباریابی شد و اعتبار درونی الگو مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش دلالت بر این موضوع دارند که رسیدن به یک الگوی توسعه استعداد مناسب در جهت افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت نیازمند یک نگاه جامع و مشارکت حداکثری همه افراد و نهادهای مؤثر در این حوزه است.Context, consequence and strategies for talent development of novice teachers: a mixed research
Objective: Many organizations face with threats due to the lack of talents, so developing talents is one of the most important challenges they encounter. One of these organizations is the Ministry of Education which needs to develop the talent of novice teachers. In order to tackle this challenge, the aim of the present research was to design a talent development model for novice teachers.
Methods: The study design was sequential explanatory in which both qualitative research methods and quantitative research methods were used. The study was conducted in Tehran, Iran in the year 2023.
Results: Since targeted approach and theoretical saturation were used in the study, semi-structured interviews were held with 25 experts in the field of education. Finally, 286 components were identified: Six main categories and 53 sub-categories. The sub-categories were central phenomenon (5 categories), causal conditions (6 categories), contextual factors (6 categories), intervening factors (12 categories), strategies (9 categories), and outcomes (15 categories). To validate the proposed model first and second order confirmatory factor analysis were used and the internal validity of the model was confirmed.
Conclusion: The findings suggested that in order to achieve a suitable talents development model for increasing the efficiency of the educational system requires a comprehensive view and the maximum participation of all effective people and institutions in this field.