آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای نهادی شدن موسسه های رتبه بندی اعتباری در ایران با در نظر گرفتنِ مولفه های نهادی و شرایط اجتماعی و اقتصادی است. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: روش انجام این پژوهش به صورت کیفی-تحلیلی و در قالب پارادایم تفسیری است که از نظر راهبرد داده بنیاد است. برای گردآوری داده ها، ترکیبی از اطلاعات کتابخانه ای و مصاحبه، و برای انتخاب نمونه از روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شده است. یافته ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در شش دسته عوامل علّی، زمینه ای، مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها، و پیامدها جمع بندی شده و مدل اصلی پژوهش را تشکیل داده اند. یافته ها: بر اساس داده های پژوهش، فرهنگ حاکم بر نهاد (استقلال و بی طرفی، رفتار حرفه ای، و نظارت دقیق) و کسب مشروعیت (از طریق اعتمادسازی، تخصص، و ثبات و استمرار فعالیت) از مهم ترین مولفه های نهادی شدن هستند. تضاد منافع از مهم ترین چالش های پیشا روی این نهاد است که راهکار آن نظارت دقیق و رویکرد خودنظارتی است. ارزش/ اصالت: سهم دانش افزایی پژوهش حاضر این است که با تلفیق نظریه های نهادی و سازمانی، مدلی را برای نهادی شدن موسسه های رتبه بندی اعتباری ارائه می کند که نتایج آن بر کارایی و اثربخشی موسسه های رتبه بندی وبازار سرمایه اثر دارد. پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهاد می شود نهادهای نظارتی استانداردهای سطح بالا را در زمینه رعایت رفتار حرفه ای و تعیین دقیق مصادیق تضاد منافع تعیین کنند و مشوق فرهنگ خودنظارتی در شرکت های رتبه بندی باشند.

متن

Institutionalizing the Credit Rating Agencies in Iran

Purpose: The purpose of this article was to develop a framework for the institutionalization of credit rating agencies in Iran, considering the institutional components and the socio-economic conditions of the country. Methodology: The research method was qualitative-analytical based on interpretative paradigm and Grounded Theory strategy. A combination of desk research and interviews was used to collect data; besides, judgmental and snowball methods were applied to select the statistical sample. Using open, axial, and selective coding, data were summarized in the categories of causal, contextual, intervening, interactive, strategic, and outcomes, all of which formed the main model of the research. Findings: Based on the research data, the most important components of institutionalization depend, firstly on institution-oriented culture which includes independence and objectivity, professionalism, and close supervision, and secondly, on gaining legitimacy which includes trust-building, expertise, stability, and continuity. Conflict of interests is one of the most noticeable challenges for institutionalization, the solution of which should be sought in close supervision and self-monitoring approach of rating agencies. Originality: By integrating institutional and organizational theories, a model has been presented for the institutionalization of credit rating agencies, which can affect the efficiency and effectiveness of these agencies as well as capital markets Implications: It is suggested that the supervisory bodies not only set high-level standards in the field of professional conduct and the instances of conflict of interests, but also encourage the culture of self-monitoring in credit rating agencies.

تبلیغات