آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف این پژوهش ارائه مدلی کاربردی که به دنبال شناسایی اجزای شبکه ارزش پایدار در بخش توزیع فرآورده های نفتی بوده و همچنین توسعه یک نظریه ی اساسی مفید برای متخصصین و دانشگاهیان بوده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی و یک پژوهش اکتشافی است. همچنین از روش داده بنیاد استفاده شد. در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها، با 15 نفر از خبرگان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مصاحبه عمیق انجام شد. ابتدا، نمونه گیری هدفمند قضاوتی بود و سپس برای رسیدن به اشباع نظری، از نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. از داده های به دست آمده، مدل پژوهش صورت بندی شد و درنهایت مدل پارادایمی در قالب شش مقوله اصلی، 34 مقوله فرعی و 218 مشخصه طبقه بندی شد. در این تحقیق به شکل جامعی ابعاد و اجزای مؤثر بر شبکه ارزش پایدار در قالب یک ساختار منسجم تبیین و فرایندهای مدیریتی موردنیاز تعریف شد.

Designing a sustainable value network model in the distribution of oil products

The purpose of this research is to provide a practical model that seeks to identify the components of the sustainable value network in the oil products distribution sector and also to develop a basic theory useful for experts and academics. In terms of purpose, the research is applied, and in terms of data collection, it is descriptive and exploratory research. The grounded theory method was also used. In this research, in order to collect data, an in-depth interview was conducted with 15 experts of Iran's National Oil Products Distribution Company. First, the purposeful sampling was judgmental, and then snowball sampling was used to achieve theoretical saturation. From the obtained data, the research model was formulated and finally the paradigm model was classified in the form of six main categories, 34 sub-categories and 218 characteristics. In this research, the dimensions and components affecting the sustainable value network were comprehensively explained in the form of a coherent structure and the required management processes were defined.
Sustainable value network, Oil products, Grounded theory,

تبلیغات