آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

هدف: سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری است و می تواند به شیوه های گوناگون، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی با نقش واسطه ای یادگیری خود راهبر بود.روش: روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آن ها تعداد 390 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی Dehghanizade & Hosein chari (2013)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده Koerner & Fitzpatrick (2006)، پرسشنامه حمایت تحصیلی Sands & Plunket (2005) و پرسشنامه یادگیری خود راهبر Cheng و همکاران (2010) پاسخ دادند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که مدل با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافته ها، مسیرهای مستقیم الگوی ارتباطی گفت وشنود، حمایت تحصیلی و یادگیری خود راهبر به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنادار و برای الگوی ارتباطی همنوایی منفی و معنادار بود. همچنین، مسیرهای غیرمستقیم الگوی ارتباطی گفت وشنود و حمایت تحصیلی از طریق یادگیری خود راهبر به سرزندگی تحصیلی مثبت و معنادار و برای الگوی ارتباطی همنوایی منفی و معنادار بود.نتیجه گیری: بر اساس این نتایج، یادگیری خود راهبر می تواند در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان نقش میانجی داشته باشد.

Explaining Academic Buoyancy Based on Family Communication Patterns and Academic Support: The Mediating Role of Self-Directed Learning

Objective: Academic buoyancy is one of the factors influencing learning and can affect students' academic achievement in various ways. The present study was conducted the aim of explaining the academic buoyancy of students based on family communication patterns and academic support through the mediating role of self-directed learning.Methods: The research method was correlational of structural equation modeling type. The statistical population included all male and female students of junior high school in Sanandaj in the academic year of 2022-2023, from which 390 students were selected by multi-stage cluster sampling method. They answered Dehghanizade & Hosein chari’s Academic Buoyancy questionnaire (2013), Koerner & Fitzpatrick’s Family Communication Patterns questionnaire (2006), Sands & Plunket’s Academic Support questionnaire (2005) and Self-Directed Learning questionnaire of Cheng et al (2010). The data were analyzed with the structural equations modeling via Spss-24 and Amos-24 softwares.Results: The findings corroborated the good fitness of the model with research data. According to the findings, the direct paths from the conversational pattern, academic support and self-directed learning to academic buoyancy were positive and significant and for the conformity pattern was negative and significant. Also, the indirect paths from family communication patterns and academic support to self-directed learning to academic buoyancy were positive and significant and for the conformity pattern was negative and significant.Conclusion: In conclusion, the self-directed learning can play a mediating role in the relationship between family communication patterns and academic support with academic buoyancy in students.

تبلیغات