آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف: یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرورش نیروهای کارآمد و توانمندی است که متناسب با تهدیدات موجود بتوانند نیازهای دفاعی کشور را در زمینه منابع انسانی فراهم آورند. به همین لحاظ کیفیت نیروهای آموزش دیده در این سازمان که بیانگر متناسب بودن این منابع با تهدیدات است، امری مهم در تعیین اثربخشی سازمان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عوامل سازمانی و برون سازمانی بر توانمندسازی کارکنان انجام گرفته که متغیر یادگیری سازمانی نقش تعدیلگر را در رابطه علّی بین عوامل سازمانی و توانمندسازی بازی نموده است.روش: جامعه هدف این تحقیق، شامل کلیه کارکنان مرکز آموزش توپخانه و موشک های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که 178 نفر از ایشان  انتخاب و از طریق سه ابزار پرسشنامه عوامل سازمانی، یادگیری سازمانی و توانمندسازی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از استراتژی توصیفی همبستگی و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLs3   استفاده شده است.یافته ها:. براساس یافته ها، متغیر یادگیری سازمانی رابطه علی بین متغیر عوامل سازمانی و توانمندسازی تقویت می کند که این امر نشان از اهمیت این متغیر در تعدیل رابطه بین عوامل سازمانی و برون سازمانی و توانمندسازی کارکنان دارد.نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشانگر تایید تاثیر عوامل سازمانی بر توانمندسازی و رد تاثیر عوامل غیرسازمانی برتوانمندسازی کارکنان مورد مطالعه است، ضمناً تعدیلگر یادگیری سازمانی، رابطه علّی بین دو متغیر عوامل سازمانی و توانمندسازی را تقویت کرده که این امر نشان از اهمیت این تعدیلگر در روند بهبود توانمندسازی کارکنان دارد.

متن

The effect of organizational and extra-organizational factors on the empowerment of employees with the role of organizational learning moderator (Case of Study: Nezaja Artillery and Missile Training Center)

Objective: One of the most important tasks of human resources management in the army is to cultivate efficient and capable forces that can provide the defense needs of the country in the field of human resources according to the existing threats. In this sense, the quality of the trained forces in this organization, which indicates the proportionality of these resources with threats, is an important factor in determining the effectiveness of the organization. This study was conducted with the aim of investigating the effect of organizational and extra-organizational factors on employee empowerment, and the organizational learning variable played a moderating role in the causal relationship between organizational factors and empowerment.Method: The target population of this research includes all the employees of the Artillery and Missile Training Center of the Islamic Republic of Iran Army, ۱۷۸ of whom were selected and studied through three questionnaire tools: organizational factors, organizational learning, and empowerment. For data analysis, descriptive correlation strategy and structural equation model were used with the help of SPSS and Smart PLs۳ statistical software.Findings: Based on the findings, the variable of organizational learning strengthens the causal relationship between the variable of organizational factors and empowerment, which shows the importance of this variable in adjusting the relationship between organizational and external factors and empowering employees.Conclusion: The result of the research indicates the confirmation of the effect of organizational factors on empowerment and the rejection of the effect of non-organizational factors on the empowerment of the studied employees. Meanwhile, the moderator of organizational learning has strengthened the causal relationship between the two variables of organizational factors and empowerment, which shows the importance of this moderator in the process of improving employee empowerment. Has it

تبلیغات