نقش برنا مه های شاد شبکه نسیم سیمای جمهوری اسلامی ایران در تقویت وحدت و انسجام داخلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش برنامه های شاد شبکه نسیم در تقویت وحدت و انسجام داخلی انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که برنامه های شاد شبکه نسیم چه نقشی در تقویت وحدت و انسجام داخلی ایفا می کند؟ در پاسخ به سؤال تحقیق، فرضیه ای به این صورت مطرح می شود که برنامه های شاد شبکه نسیم با جذب مخاطبان داخلی، توجه به فرهنگ و هویت ملی و گسترش اعتماد عمومی در جامعه، در تقویت وحدت و انسجام داخلی نقش مؤثری ایفا می نماید. این پژوهش ازنظر نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان بین 20 تا 60 سال شهر تهران بوده که حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. نمونه گیری به شیوه تصادفی بوده و داده ها با مبنا قرار دادن برنامه های خندوانه و دورهمی شبکه نسیم که در سال های اخیر در فصل های مختلف پخش گردیده، جمع آوری شده است. یافته ها نشان می دهد که برنامه های شاد شبکه نسیم درخصوص مؤلفه های جذب مخاطبان داخلی، تزریق فضای آرام بخش در جامعه، تقویت خرده فرهنگ ها و هویت ملی و گسترش اعتماد عمومی از اهمیت قابل قبولی برخوردار بوده و در زمینه تقویت وحدت و انسجام داخلی نقش آفرینی می کند.The Role of Happy Programs of Nasim TV Channel of IRIB in Strengthening Internal Unity and Cohesion
The current research was conducted with the aim of explaining the role of happy programs of the Nasim TV channel in strengthening internal unity and cohesion. The main question in this research is: What role do Nasim's happy programs play in strengthening internal unity and cohesion? In response to the research question, a hypothesis is proposed as follows: Happy programs of the Nasim TV channel play an effective role in strengthening internal unity and cohesion by attracting domestic audiences, paying attention to national culture and identity and expanding public trust in the society. This research is practical and has been done in a descriptive-analytical way. The statistical population of the research included the citizens of Tehran between the ages of 20 and 60 years, and the number of the statistical sample was estimated to be 384 people based on Cochran's formula. Sampling has been done by random method and the data was collected based on fun and periodic programs of the Nasim TV channel which have been broadcasted in different seasons in recent years. The findings indicate that Nasim's happy programs have been effective in terms of attracting domestic audiences, injecting a calming atmosphere in society, strengthening subcultures and national identity, and expanding public trust and it plays a role in strengthening internal unity and cohesion.